אליהו-עובדיהו-אחאב (א-יט)

ה' מצווה את אליהו ללכת ולהיפגש עם אחאב כדי להפסיק את הבצורת. הפגישה עם אחאב לא נעשית בצורה ישירה, אלא דרך מתווך - עובדיהו.

עובדיהו הוא הממונה "אשר על הבית" (=אחד השרים הנכבדים בממלכה), ויחד עם אחאב הם יוצאים לחפש מזון לבהמות כדי שהם לא ימותו ברעב. אחרי שהם התפצלו, לפתע עובדיהו נתקל באליהו. אליהו מבקש מעובדיהו שיאמר לאחאב שהוא מצא את אליהו. אמנם עובדיהו חושש אך בסוף הוא משתכנע ומעביר את המידע לאחאב. אליהו ואחאב נפגשים, אחאב רואה את אליהו ואומר לו: "הַאַתָּה זֶה עֹכֵר יִשְׂרָאֵל" (יז), אך אליהו משיב לו במטבע זהה: "וַיֹּאמֶר לֹא עָכַרְתִּי אֶת יִשְׂרָאֵל כִּי אִם אַתָּה וּבֵית אָבִיךָ בַּעֲזָבְכֶם אֶת מִצְו‍ֹת ה' וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי הַבְּעָלִים" (יח).

אליהו מציע לערוך מפגש גדול עם כל נביאי הבעל מולו, והוא לא מסביר מה מטרת המעמד.

מעמד הר הכרמל וירידת הגשם (כ-מד)

אחאב מקבץ את כל נביאי הבעל להר הכרמל. אליהו פותח את המעמד ושואל את עם ישראל: "עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים" (כא), ומיד עובר למעמד עצמו. המבחן הוא כזה: נביאי הבעל יפנו לבעל ואליהו יפנה לה'. האל שיענה ויוריד אש מן השמים על הקרבן – הוא האל האמיתי. לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים של נביאי הבעל, לא יורדת אש. אך כשאליהו פונה לה', מיד יוצאת אש מהשמיים, אוכלת את הקרבנות, ובעקבות זאת העם אומר "ה' הוא האלקים", ומשתף פעולה עם אליהו בהריגת נביאי הבעל. לאחר כל זה, מגיע הגשם.