חטאי שלמה (א-י)

"וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת" (א). שלמה נושא נשים רבות, ולעת זקנתו הן גורמות לו לעבור על מצוות ה' ולעבוד עבודה זרה. חטאים אלו גורמים לה' לכעוס על שלמה.

דברי ה' לשלמה והעונש (יא-כב)

ה' מתגלה שוב לשלמה, בפעם השלישית, אך הפעם זו בשורה קשה: "יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה זֹּאת עִמָּךְ וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ, קָרֹעַ אֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ" (יא). לא מדובר רק במציאת מחליף, כמו שהיה במקרה של שאול, אלא בעונש חמור ומידתי לחטאים - ה' עומד להפוך את ממלכת שלמה לממלכה קטנה מאוד: "רַק אֶת כָּל הַמַּמְלָכָה לֹא אֶקְרָע שֵׁבֶט אֶחָד אֶתֵּן לִבְנֶךָ לְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי" (יג). רק שבט אחד, שבט יהודה, ימשיך את ממלכת דוד. בהמשך מסופר על ה"שטנים" - אויבים שהביא ה' על שלמה.

המחליף - ירבעם בן נבט (כו-מ)

הכתוב מפגיש אותנו עם ירבעם בן נבט, שהיה מסוכסך עם שלמה: "וַיָּרֶם יָד בַּמֶּלֶךְ" (כו). "אחיה השילוני", הנביא המתגורר בשילה, מוצא את ירבעם בשדה ומצהיר בפניו שהוא זה שעתיד למלוך על עשרת השבטים. הנביא מבטיח בשם ה' שירבעם יכול לזכות למעמד דומה לשל דוד, בתנאי שישמור על מצוות ה': "וְהָיִיתִי עִמָּךְ וּבָנִיתִי לְךָ בַיִת נֶאֱמָן כַּאֲשֶׁר בָּנִיתִי לְדָוִד וְנָתַתִּי לְךָ אֶת יִשְׂרָאֵל" (לח). בהמשך עובר הכתוב לסכם את ימי שלמה, ומעתה מתחילה תקופה חדשה: ממלכת ישראל וממלכת יהודה מתפצלות.