כתיבת המגילה (א-ח)

בשנה הרביעית ליהויקים, בה בבל מביסים רשמית את האימפריה האשורית, ה' מצווה את ירמיהו לקחת מגילת ספר ולכתוב בה את כל הנבואות שנאמרו לו מימי יאשיהו ועד אותו זמן. ירמיהו פונה לברוך בן נריה הסופר, והוא כותב עבורו את הספר. מכיוון שירמיהו לא יכול לבוא לבית ה', הוא מצווה את ברוך להקריא את המגילה באזני העם "אוּלַי תִּפֹּל תְּחִנָּתָם לִפְנֵי ה' וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה כִּי־גָדוֹל הָאַף וְהַחֵמָה אֲשֶׁר־דִּבֶּר ה' אֶל־הָעָם הַזֶּה" (ז).

קריאת המגילה בבית ה' (ט-יט)

בשנה החמישית ליהויקים, בחודש התשיעי (חודש כסלו) העם קובע צום בירושלים, וברוך בן נריה קורא את הספר באזני העם. כמה משרי המלך שומעים את מה שכתוב במגילה ונחרדים. הם מבררים עם ברוך מניין הדברים והוא עונה להם שזה מאת ירמיהו "מִפִּיו יִקְרָא אֵלַי אֵת כָּל־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַאֲנִי כֹּתֵב עַל־הַסֵּפֶר בַּדְּיוֹ" (יז). השרים ממליצים לברוך ולירמיהו להסתתר.

יהויקים שורף את המגילה (כ-כו)

השרים באים למלך יהויקים עם המגילה ואחד השרים משמיע בפני המלך את הדברים שכתובים בה. יהויקים לא חושב פעמיים: הוא קורע את המגילה ומשליך אותה לאש. אמנם כמה שרים מנסים למנוע את שריפת המגילה, אך יהויקים לא שומע אליהם.

נבואה לירמיהו לאחר שריפת המגילה (כז-לב)

לאחר שיהויקים שורף את המגילה, ה' נגלה לירמיהו ומצווה עליו לקחת מגילה אחרת ולכתוב שוב את הדברים, ירמיהו כותב את הדברים על המגילה והכתוב מעיד כי "וְעוֹד נוֹסַף עֲלֵיהֶם דְּבָרִים רַבִּים כָּהֵמָּה" (לב). ה' מוסיף גם נבואה ליהויקים "לֹא־יִהְיֶה־לּוֹ יוֹשֵׁב עַל־כִּסֵּא דָוִד וְנִבְלָתוֹ תִּהְיֶה מֻשְׁלֶכֶת לַחֹרֶב בַּיּוֹם וְלַקֶּרַח בַּלָּיְלָה. וּפָקַדְתִּי עָלָיו וְעַל־זַרְעוֹ וְעַל־עֲבָדָיו אֶת־עֲו‍ֹנָם וְהֵבֵאתִי עֲלֵיהֶם וְעַל־יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם וְאֶל־אִישׁ יְהוּדָה אֵת כָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר־דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם וְלֹא שָׁמֵעוּ" (ל-לא).