נבואה על הרועים (א-ח)

הנביא מקונן על הרועים (=המנהיגים) של העם שמדרדרים את העם "אַתֶּם הֲפִצֹתֶם אֶת־צֹאנִי וַתַּדִּחוּם וְלֹא פְקַדְתֶּם אֹתָם הִנְנִי פֹקֵד עֲלֵיכֶם אֶת־רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם נְאֻם־ה'" (ב). לאחר שהמנהיגים יקבלו את ענשם, ה' יקבץ את שארית ישראל מהגלות, ויתן להם מנהיגים חדשים, שפועלים בצדק ובמשפט: "וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ" (ה).

קובץ נבואות לנביאים (ט-לב)

בפסקה ארוכה זו יש כמה נבואות שהנושא המשותף לכולן הוא נביאי שקר. ה' מחמיר בדינם של נביאי השקר וטוען שהם גרועים יותר מנביאים שמנבאים בשם אלהים אחרים: "וּבִנְבִיאֵי שֹׁמְרוֹן רָאִיתִי תִפְלָה הִנַּבְּאוּ בַבַּעַל וַיַּתְעוּ אֶת־עַמִּי אֶת־יִשְׂרָאֵל. וּבִנְבִאֵי יְרוּשָׁלִַם רָאִיתִי שַׁעֲרוּרָה נָאוֹף וְהָלֹךְ בַּשֶּׁקֶר וְחִזְּקוּ יְדֵי מְרֵעִים" (יג-יד). ה' מזהיר את העם מלשמוע לדברי נביאי השקר שטוענים ש"לֹא־תָבוֹא עֲלֵיכֶם רָעָה" (יז). ה' יעניש את נביאי השקר, אלו ש"מְגַנְּבֵי דְבָרַי אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ", אלו "הַלֹּקְחִים לְשׁוֹנָם וַיִּנְאֲמוּ נְאֻם" ואת "נִבְּאֵי חֲלֹמוֹת שֶׁקֶר נְאֻם־ה' וַיְסַפְּרוּם וַיַּתְעוּ אֶת־עַמִּי בְּשִׁקְרֵיהֶם"

משא ה' (לג-מ)

בפסקה זו מובאת אזהרה לעם לא לשאול על "מַּשָּׂא ה'", אלא רק לשאול "מֶה־עָנָה ה' וּמַה־דִּבֶּר ה'" (לה). כנראה שהעם זלזל בדבריו של הנביא וקרא להם "משא". הנביא טוען שה' יעניש את מי שישאל או ידבר על משא ה', ויזלזל בו "וְנָשִׁיתִי אֶתְכֶם נָשֹׁא וְנָטַשְׁתִּי אֶתְכֶם וְאֶת־הָעִיר אֲשֶׁר נָתַתִּי לָכֶם וְלַאֲבוֹתֵיכֶם מֵעַל פָּנָי" (לט).