מעשה האזור (א-יא)

ה' מצווה את ירמיהו לקנות אזור פשתים (לבוש תחתון או חגורה) ולא להביאו במים. הנביא ממלא את בקשת ה'. לאחר זמן ה' פונה שוב אל ירמיהו ומצווה עליו לקחת את האזור וללכת אל הפרת (כנראה נחל פרת ביהודה ולא נהר פרת במסופוטמיה), ולהטמין שם את האזור. אחרי ימים רבים שוב ה' פונה אל הנביא ומבקש ממנו להוציא את האזור מאותו מקום. הנביא מגלה שהאזור "נִשְׁחַת הָאֵזוֹר לֹא יִצְלַח לַכֹּל" (ז). ה' מסביר לנביא את המשל ואומר לו "כָּכָה אַשְׁחִית אֶת־גְּאוֹן יְהוּדָה וְאֶת־גְּאוֹן יְרוּשָׁלִַם הָרָב... כִּי כַּאֲשֶׁר יִדְבַּק הָאֵזוֹר אֶל־מָתְנֵי־אִישׁ כֵּן הִדְבַּקְתִּי אֵלַי אֶת־כָּל־בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת־כָּל־בֵּית יְהוּדָה נְאֻם־ה' לִהְיוֹת לִי לְעָם וּלְשֵׁם וְלִתְהִלָּה וּלְתִפְאָרֶת וְלֹא שָׁמֵעוּ" (ח-יא).

משל נבל היין (יב-יד)

לאחר מעשה האזור מובא משל נוסף, משל היין. ה' מצווה את הנביא לומר לעם ש"כָּל־נֵבֶל יִמָּלֵא יָיִן" (יב). נבל הוא כלי קיבול ליין, והמטרה שלשמה הנביא מספר על כך שכל נבל יתמלא ביין היא "הִנְנִי מְמַלֵּא אֶת־כָּל־יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ הַזֹּאת... וְאֵת כָּל־יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם שִׁכָּרוֹן... וְלֹא אֲרַחֵם מֵהַשְׁחִיתָם" (יג-יד). השכרון מייצג את הפורענות שתבוא על הארץ.

חוסר הנכונות של העם לתיקון מביא לחורבן (טו-כז)

הנביא קורא לעם לשוב בתשובה בטרם יהיה מאוחר מדי, אך הגאווה מונעת מהם את התיקון (טו-יז). לאחר מכן הוא קורא למלך ולגבירה (=אשת המלך או אמו) להתאבל "הַשְׁפִּילוּ שֵׁבוּ כִּי יָרַד מַרְאֲשׁוֹתֵיכֶם עֲטֶרֶת תִּפְאַרְתְּכֶם" (יח). הסיבה לאבל היא שיהודה תגלה מהארץ "הָגְלָת יְהוּדָה כֻּלָּהּ הָגְלָת שְׁלוֹמִים" (יט). ירושלים שתראה מופתעת לאור הפורענות תשאל "מַדּוּעַ קְרָאֻנִי אֵלֶּה" והתשובה היא "בְּרֹב עֲו‍ֹנֵךְ נִגְלוּ שׁוּלַיִךְ נֶחְמְסוּ עֲקֵבָיִךְ" (כב). הגורל של ירושלים נחרץ "זֶה גוֹרָלֵךְ מְנָת־מִדַּיִךְ מֵאִתִּי נְאֻם־ה'" (כה) מכיוון שירושלים לא מסוגלת להשתפר, בדיוק כפי ש"הֲיַהֲפֹךְ כּוּשִׁי עוֹרוֹ וְנָמֵר חֲבַרְבֻּרֹתָיו?" (כג). הפסקה מסתיימת בצעקת ייאוש "אוֹי לָךְ יְרוּשָׁלִַם לֹא תִטְהֲרִי אַחֲרֵי מָתַי עֹד" (כו).