שאלת התיארוך של הנבואות בספר ירמיהו היא בדרך כלל מורכבת, לאור העובדה שבהרבה מהנבואות אין כותרת המבהירה את ההקשר ההיסטורי של הנבואה. במסגרת התקצירים לא נוכל להתייחס לשאלות הנוגעות לזמן הנבואות כך שבדרך כלל תוצג עמדה מרכזית אחת. דיונים רחבים יותר העוסקים בכך ניתן למצוא בקצרים האחרים או במאמרים ובשיעורים על אותו הפרק.

פתיחה לספר (א-ג)

הספר נפתח בתיאור מסגרת הזמן והמקום שבהם הנביא פעל. ירמיהו בן חלקיהו היה כהן שגר בענתות, דרומית לירושלים. כפי שמובא בפתיחה הוא ניבא בימי יאשיהו, יהויקים וצדקיהו, שבשנת 11 למלכותו נחרבה ירושלים. יהואחז ויהויכין לא נזכרים בכותרת הספר, אולי מכיוון שהם מלכו רק שלושה חודשים.

הקדשת הנביא (ד-ט)

הנבואה הראשונה בספר היא נבואת ההקדשה של ירמיהו לנביא. ה' בישר לנביא שהוא הוקדש לנבואה עוד לפני שנולד "וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ  נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ" (ה). ירמיהו סירב לקבל את התפקיד בטענה שהוא עדיין נער ו"הִנֵּה לֹא־יָדַעְתִּי דַּבֵּר" (ו). ה' מעודד ומחזק את הנביא לא לפחד, וגם מבשר לו על מהות התפקיד שלו "רְאֵה הִפְקַדְתִּיךָ הַיּוֹם הַזֶּה עַל־הַגּוֹיִם וְעַל־הַמַּמְלָכוֹת לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד וְלַהֲרוֹס לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ" (י).

שתי מראות ופירושם (יא-יט)

לאחר הקדשת הנביא, ה' מציג לנביא שני מראות ושואל אותו "מָה־אַתָּה רֹאֶה"? המראה הראשון שמוצג לנביא הוא מקל שקד, וההסבר לראיית מקל השקד הוא "כִּי־שֹׁקֵד אֲנִי עַל־דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ" (יב). לאחר מכן שוב ה' שואל את הנביא מה הוא רואה וירמיהו עונה "סִיר נָפוּחַ אֲנִי רֹאֶה וּפָנָיו מִפְּנֵי צָפוֹנָה" (יג), ושוב גם כאן ה' מסביר את פשר המראה "מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה עַל כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ... כִּי הִנְנִי קֹרֵא לְכָל־מִשְׁפְּחוֹת מַמְלְכוֹת צָפוֹנָה נְאֻם ה' וּבָאוּ וְנָתְנוּ אִישׁ כִּסְאוֹ פֶּתַח שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם וְעַל כָּל־חוֹמֹתֶיהָ סָבִיב וְעַל כָּל־עָרֵי יְהוּדָה" (יד-טו). במקביל להכרזה על הפורענות שתהיה בירושלים, ה' מבטיח לנביא שיגן עליו "וְנִלְחֲמוּ אֵלֶיךָ וְלֹא־יוּכְלוּ לָךְ כִּי־אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה' לְהַצִּילֶךָ" (יט).