פרקנו פותח חטיבה חדשה בספר יחזקאל: חזון המקדש העתידי, העיר ירושלים וארץ ישראל. כפי שכתב ר' ישעיהו מטארני, פרשן פשט מימי הביניים, פרטים רבים בתיאור המקדש ביחזקאל לא מספיק מובנים וברורים: "מדות הבית וסדר הקרבנות ומשפט הכהנים האמורים כאן, אין אדם בעולם שיוכל לעמוד על אמיתתם. ואם הקדמונים, שהיו סמוכים לנבואת יחזקאל, בקשו לגונזו מפני שלא יכלו לעמוד על בוריו... ואיך נעמוד אנחנו על אמיתת דבריו?" (בפירושו ליחזקאל מ', א). גם כאן ננסה לפרש את הדברים ככל שניתן, אך לא נחרוג מהכתוב עצמו.

פתיחה (א-ד)

הנביא מתאר שבשנת העשרים וחמש שנה לאחר גלות יהויכין, בעשור לחודש הראשון, ארבע עשרה שנים לאחר חורבן המקדש, הייתה על יחזקאל יד ה', אשר הביאה אותו לירושלים "בְּמַרְאוֹת אֱלֹהִים הֱבִיאַנִי אֶל־אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל" (ב). יחזקאל מקבל הנחיה "רְאֵה בְעֵינֶיךָ וּבְאָזְנֶיךָ שְּׁמָע וְשִׂים לִבְּךָ לְכֹל אֲשֶׁר־אֲנִי מַרְאֶה אוֹתָךְ כִּי לְמַעַן הַרְאוֹתְכָה הֻבָאתָה הֵנָּה הַגֵּד אֶת-כָּל־אֲשֶׁר־אַתָּה רֹאֶה לְבֵית יִשְׂרָאֵל" (ד).

החומה והשער המזרחי (ה-טז)

יחזקאל רואה את חומת החצר החיצונה ומידתה. האיש מלווה את יחזקאל והוא נכנס איתו לכיוון המקדש דרך השער המזרחי. הם מסיירים ומודדים את מבנה השער וה"אולם", שהוא חדר מרווח בקצה הפנימי של בית השער.

החצר החיצונית והשערים האחרים (יז-כז)

החצר החיצונית מורכבת משלושים לשכות "אֶל־הָרִצְפָה" (יז). לאחר תיאור הרצפה והחצר החיצונית הנביא מתאר את השער הצפוני והדרומי. בניגוד לאריכות בה יחזקאל תיאר את השער המזרחי, כאן הוא נוקט בצמצום מסוים.

החצר הפנימית והשערים (כח-לז)

לאחר שהיה בחצר החיצונית, יחזקאל עובר לחצר הפנימית. התיאור של החצר הפנימית קרוב מאוד לתיאור החצר החיצונית, והמידות של שתי החצרות שוות.הנביא מתאר את השערים שבחצר הפנימית, ומציג את מידותיהם. כאן הנביא פותח בשער הדרומי, וממשיך לשער הצפוני.

המתקנים שבשער הצפוני (לח- מז)

הפסקה מתארת את הלשכבה שבבית השער הצפוני וממשיכה בלשכה הצפונית שבחצר הפנימית. הנביא מתאר שעל גבי השער הצפוני היו מתקנים שונים כמו למשל הדחת קורבנות העולה ושחיטת הקרבנות על השולחנות הסמוכים.

תכנית המקדש (מח-מט)

פסוקים אלה פותחים את תיאור המבנה עצמו. עיקר תיאור המקדש מופיע בפרק הבא. בפרקנו נזכר האולם: אורכו ורוחבו.