מלחמת מלכי הצפון (א-טו)

יבין מלך חצור שומע את אשר עשו ישראל למלכי הדרום, והוא אוסף כמה מלכים כדי להילחם בישראל. ה' שוב מחזק את יהושע "אַל תִּירָא מִפְּנֵיהֶם כִּי מָחָר כָּעֵת הַזֹּאת אָנֹכִי נֹתֵן אֶת כֻּלָּם חֲלָלִים לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל" (ו). המלחמה מתוארת בצורה תמציתית: יהושע מצליח להפתיע את האויב ובזכות עזרתו של ה', ישראל מנצחים את מלכי הצפון. לאחר התקיפה, יהושע פונה לכבוש את ערי המלכים ובראשם חצור, שיבין מלכה ניהל את המלחמה נגד ישראל.

שלוש פסקות סיכום פרקי הכיבוש (טז-כ)

מעתה ועד פרק י"ג יבואו פסקות סיכום על כיבוש הארץ. מהפסקה הראשונה (טז-כ) עולה שיהושע כבש חלקים נרחבים בארץ, אך המלאכה נמשכה שנים רבות "יָמִים רַבִּים עָשָׂה יְהוֹשֻׁעַ אֶת כָּל הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה מִלְחָמָה" (יח). כיבוש הארץ נעשה בעזרתו של ה' ובהתאם להבטחתו של ה' למשה "כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה" (כ).

הפסקה השנייה מדווחת על הכרתת הענקים על ידי יהושע "וַיַּכְרֵת אֶת הָעֲנָקִים מִן הָהָר מִן חֶבְרוֹן מִן דְּבִר מִן עֲנָב וּמִכֹּל הַר יְהוּדָה וּמִכֹּל הַר יִשְׂרָאֵל" (כא), עם הסתייגות שהענקים נשארו בערי הפלשתים.

הפסקה השלישית שהיא למעשה פסוק אחד (כג) מסכמת את הכיבוש לקראת פרקי הנחלות: "וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת כָּל הָאָרֶץ כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְנַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם לְשִׁבְטֵיהֶם וְהָאָרֶץ שָׁקְטָה מִמִּלְחָמָה".