לאחר שיהושע שלח מרגלים ליריחו, ולאחר שבני ישראל נכנסו לארץ, כעת ניתן לכבוש את העיר הראשונה: יריחו. הנתון הראשון בו נפתח הסיפור, הוא שיריחו נצורה בחומה: "וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת... אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא" (א)

דברי ה' ליהושע (פסוקים ב-ה)

ה' פונה ליהושע ואומר לו שהוא יתן את יריחו בידם, ומסביר ליהושע כיצד לכבוש את העיר: שבעה כהנים הנושאים שבע שופרות צריכים להקיף את העיר פעם אחת בכל יום, במשך שישה ימים. ביום השביעי, יש להקיף את העיר שבע פעמים ולאחר מכן יש לתקוע בשופר, להריע וחומת העיר תיפול.

צו יהושע לכהנים ולעם (פסוקים ו-יא)

יהושע אוסף את הכהנים ומבהיר את דרך כיבוש העיר כפי שה' ציווה. יהושע מדגיש לעם שיש איסור להריע עד הינתן האות. לאחר הציווי של יהושע, נעשה הסיבוב הראשון סביב העיר: "וַיַּסֵּב אֲרוֹן ה' אֶת הָעִיר הַקֵּף פַּעַם אֶחָת וַיָּבֹאוּ הַמַּחֲנֶה וַיָּלִינוּ בַּמַּחֲנֶה" (יא).

כיבוש העיר (פסוקים יב-כה)

לאחר ההקפה הראשונה, הכתוב חוזר על ההקפה השנייה ומציין "כֹּה עָשׂוּ שֵׁשֶׁת יָמִים" (יד). כפי שה' ציווה, ביום השביעי הכהנים הקיפו את העיר שבע פעמים, ולאחריה תקעו בשופר ואז יהושע ציווה את העם "הָרִיעוּ כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָעִיר" (טז). לאחר הרעת העם חומת העיר נפלה "ַתִּפֹּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָ וַיַּעַל הָעָם הָעִירָה אִישׁ נֶגְדּוֹ וַיִּלְכְּדוּ אֶת הָעִיר" (כ). הכתוב לא מתאר כיצד נערכה הלחימה לאחר נפילת החומה, אלא עובר לתאר את תוצאת הקרב: שבי, לקיחת שלל ושריפת העיר. שלל העיר הוקדש לה'. כפי שסיכמו עם רחב בפרק ב', היא ומשפחתה ניצלו מפגע והכתוב מעיד שהיא ומשפחה יושבים בקרב ישראל "עַד הַיּוֹם הַזֶּה" (כה).

שבועת יהושע (כו-כז)

לאחר כיבוש העיר, יהושע נשבע "אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶת יְרִיחוֹ בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ" (כו). הכתוב חותם בפסוק "וַיְהִי ה' אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיְהִי שָׁמְעוֹ בְּכָל הָאָרֶץ" (כז).