בכותרת הספר (א) לא מובאים כלל נתונים היסטוריים המסייעים לנו לתארך את זמן פעילותו של חבקוק. הרמז המשמעותי הוא אזכור ה"כשדים" בפרק א', הלא הם הבבלים: "כִּי־הִנְנִי מֵקִים אֶת־הַכַּשְׂדִּים הַגּוֹי הַמַּר וְהַנִּמְהָר הַהוֹלֵךְ לְמֶרְחֲבֵי־אֶרֶץ לָרֶשֶׁת מִשְׁכָּנוֹת לֹּא־לוֹ" (ו). כך נדמה שיש לתארך את חבקוק בתפר שבין נפילת אשור ועליית בבל.

תלונת הנביא (ב-ד)

הנביא מתלונן לה' "עַד־אָנָה ה' שִׁוַּעְתִּי וְלֹא תִשְׁמָע אֶזְעַק אֵלֶיךָ חָמָס וְלֹא תוֹשִׁיעַ?" (ב). הנביא מתלונן על העוול שהוא רואה בעולם, אשר בגללו "יֵצֵא מִשְׁפָּט מְעֻקָּל" (ד).

עליית הכשדים (ה-יא)

הנביא מתאר את עליית הכשדים ואת כיבושיהם הרבים ואכזריותם "אָיֹם וְנוֹרָא הוּא מִמֶּנּוּ מִשְׁפָּטוֹ וּשְׂאֵתוֹ יֵצֵא... כֻּלֹּה לְחָמָס יָבוֹא מְגַמַּת פְּנֵיהֶם קָדִימָה וַיֶּאֱסֹף כַּחוֹל שֶׁבִי. וְהוּא בַּמְּלָכִים יִתְקַלָּס וְרֹזְנִים מִשְׂחָק לוֹ הוּא לְכָל־מִבְצָר יִשְׂחָק וַיִּצְבֹּר עָפָר וַיִּלְכְּדָהּ" (ז-י). סביר להניח שזהו העוול עליו מתלונן הנביא.

תלונות נוספת של הנביא (יב-יז)

בתחילה הנביא מגיב לדברי ה', "הֲלוֹא אַתָּה מִקֶּדֶם ה' אֱלֹהַי קְדֹשִׁי" – כלומר אתה ה', ולא הכשדים, הוא הא-להים, ולכן מבקש הנביא "לֹא נָמוּת" ביד הכשדים. בהמשך הנביא מוסיף טענות נוספות. בפסוק יג הוא חוזר לטענה הראשונה "טְהוֹר עֵינַיִם מֵרְאוֹת רָע וְהַבִּיט אֶל־עָמָל לֹא תוּכָל לָמָּה תַבִּיט בּוֹגְדִים תַּחֲרִישׁ בְּבַלַּע רָשָׁע צַדִּיק מִמֶּנּוּ" – כיצד ה', טהור העיניים, יכול לראות רע? מדוע הוא רואה מעשיהם של הכשדים-הרשעים ושותק? בפסוקים יד-יז ממשיל הנביא את הכשדים לדייגים שתופסים את הדגים ללא חמלה, ולדגים אין דרך להתגונן מפניהם "כֻּלֹּה בְּחַכָּה הֵעֲלָה יְגֹרֵהוּ בְחֶרְמוֹ וְיַאַסְפֵהוּ בְּמִכְמַרְתּוֹ עַל־כֵּן יִשְׂמַח וְיָגִיל" (טו).