המראה החמישי: מראה המנורה (א-ה)

הפתיחה של המראה הנוכחי ייחודית "וַיָּשָׁב הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיְעִירֵנִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר־יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ" (א). המלאך שואל את זכריה מה הוא רואה, והנביא עונה "וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל־רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל־רֹאשָׁהּ. וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל־שְׂמֹאלָהּ" (ג-ד). הנביא שואל את המלאך מה פשרם של המנורה וענפי הזית מסביב לה, והמלאך תוהה "הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה־הֵמָּה אֵלֶּה?" (ה), וזכריה עונה בשלילה.

נבואות על מעמדו של זרובבל (ו-י)

שתי הנבואות האלו קוטעות את רצף מראה הנבואה, וסביר להניח שהקטיעה באה כדי להבהיר את חשיבות המראה. שתי הנבואות שלפנינו עוסקות בנושא אחד: מעמדו של זרובבל. הנבואה הראשונה (ו-ז) פונה ישירות לזרובבל "לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם־בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת", כלומר עליו לפעול ברוח ה' ולא במלחמה, ואפילו אם יתקל במכשול כמו "הַר־הַגָּדוֹל", אז "לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל" הוא יהפוך "לְמִישֹׁר" (ז). הנבואה השנייה (ח-י) פונה אל העם "מִי בַז לְיוֹם קְטַנּוֹת וְשָׂמְחוּ וְרָאוּ אֶת־הָאֶבֶן הַבְּדִיל בְּיַד זְרֻבָּבֶל שִׁבְעָה־אֵלֶּה עֵינֵי ה' הֵמָּה מְשׁוֹטְטִים בְּכָל־הָאָרֶץ" (י), כלומר הנביא מוכיח את מי שמזלזל או מאוכזב מזרובבל ומבטיח שזרובבל ישמח את העם.

המשך מראה המנורה (יא-יד)

פסקה זו ממשיכה את מראה המנורה. הנביא שואל מה פשר שני הזיתים משני צדי המנורה, והמלאך עונה "וַיֹּאמֶר אֵלֶּה שְׁנֵי בְנֵי־הַיִּצְהָר הָעֹמְדִים עַל־אֲדוֹן כָּל־הָאָרֶץ" (יד), כלומר אלו  שני המנהיגים המשוחים בשמן - הכהן הגדול והמנהיג הפוליטי (הפחה או המלך), יהושע וזרובבל. גם לאחר הסבר זה אין במראה הסבר לפשרה של המנורה עצמה.