מזבח הנחושת (א)

שלמה בנה את מזבח הנחושת: "וַיַּעַשׂ מִזְבַּח נְחֹשֶׁת עֶשְׂרִים אַמָּה אׇרְכּוֹ וְעֶשְׂרִים אַמָּה רׇחְבּוֹ וְעֶשֶׂר אַמּוֹת קוֹמָתוֹ" (א). 

הים של שלמה (ב-ה)

בחצר המקדש היה מאגר מים גדול שנקרא "הים של שלמה". הים היה עשוי בצורת עיגול וקוטרו היה כ5 מטרים, גובהו כ2.5 מטרים. הים עמד על בסיס נחושת עם שתים עשרה דמויות של שוורים, שלושה לכל כיוון.

מנורות ושולחנות (ז-ח)

המנורות והשולחנות לא נזכרות במקבילה בספר מלכים: "וַיַּעַשׂ אֶת מְנֹרוֹת הַזָּהָב עֶשֶׂר כְּמִשְׁפָּטָם וַיִּתֵּן בַּהֵיכָל חָמֵשׁ מִיָּמִין וְחָמֵשׁ מִשְּׂמֹאול. וַיַּעַשׂ שֻׁלְחָנוֹת עֲשָׂרָה וַיַּנַּח בַּהֵיכָל חֲמִשָּׁה מִיָּמִין וַחֲמִשָּׁה מִשְּׂמֹאול וַיַּעַשׂ מִזְרְקֵי זָהָב מֵאָה".

החצרות והדלתות (ט-י)

תיאור כלי המקדש מסתיים בתיאור החצרות ודלתות החצרות: "וַיַּעַשׂ חֲצַר הַכֹּהֲנִים וְהָעֲזָרָה הַגְּדוֹלָה וּדְלָתוֹת לָעֲזָרָה וְדַלְתוֹתֵיהֶם צִפָּה נְחֹשֶׁת" (ט).

סיכום כלי הנחושת (יא-יח)

הכתוב מסכם את כלי הנחושת שהוזכרו עד כאן, ומוסיף עליהם עוד כמה כלים. מי שהכין את כל הכלים הוא חורם. בין הכלים הנזכרים: כירות (=סירים), יעים (כלים לגריפת דשן), מזרקות, העמודים יכין ובועז, ים, מכונות וכיורים. הכתוב מסכם שהיו הרבה מאוד כלי נחושת, עד כדי כך ששלמה לא שקל אותם "לא נחקר משקל הנחושת".

סיכום כלי הזהב (יט--כב)

בניגוד לכלי הנחושת אותם עשה חירם, הכתוב מייחס את עשיית כלי הזהב לשלמה בעצמו: "ויעש שלמה..." (יט). מזבח הזהב, שולחנות לחם הפנים, המנורות ועוד כלים קטנים. הכתוב לא מפרט את מידות כלי הזהב.

 

כתיבה: נתנאל שפיגל