חסד דוד וכפיות הטובה של מלך בני עמון (א-ה)

בעקבות מות נחש מלך בני עמון דוד שלח משלחת לבנו המולך תחתיו, חנון, כדי לנחמו "וַיִּשְׁלַח דָּוִיד מַלְאָכִים לְנַחֲמוֹ עַל אָבִיו" (ב). שרי בני עמון לא ראו בעין טובה את המשלחת והיו בטוחים ש"בַּעֲבוּר לַחְקֹר וְלַהֲפֹךְ וּלְרַגֵּל הָאָרֶץ בָּאוּ עֲבָדָיו אֵלֶיךָ" (ג). על כן הוא בייש אותם "וַיִּקַּח חָנוּן אֶת עַבְדֵי דָוִיד וַיְגַלְּחֵם וַיִּכְרֹת אֶת מַדְוֵיהֶם בַּחֵצִי עַד הַמִּפְשָׂעָה וַיְשַׁלְּחֵם" (ד). האנשים המבויישים ישבו ביריחו עד שגדל זקנם חזרה.

המלחמה בבני עמון (ו-טו)

בני עמון שוכרים לוחמים ורכבים "מִן אֲרַם נַהֲרַיִם וּמִן אֲרַם מַעֲכָה וּמִצּוֹבָה" (ו) והם נאספים למלחמה. דוד שומע ושולח את יואב להיערך לקרב. יואב מפצל את העם למערכות מול ארם ובני עמון ואומר לאבישי אחיו: "אִם תֶּחֱזַק מִמֶּנִּי אֲרָם וְהָיִיתָ לִּי לִתְשׁוּעָה וְאִם בְּנֵי עַמּוֹן יֶחֶזְקוּ מִמְּךָ וְהוֹשַׁעְתִּיךָ. חֲזַק וְנִתְחַזְּקָה בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹהֵינוּ וַי"י הַטּוֹב בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה" (יב-יג). יואב מצליח לגבור על ארם ובעקבות כך בני עמון נסים.

המלחמה בארם (טז-יט)

ארם לא מוכנים להיכנע ויצאו לסיבוב לחימה נוסף, אך גם הוא הסתיים כקודמו: "וַיָּנׇס אֲרָם מִלִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּהֲרֹג דָּוִיד מֵאֲרָם שִׁבְעַת אֲלָפִים רֶכֶב וְאַרְבָּעִים אֶלֶף אִישׁ רַגְלִי וְאֵת שׁוֹפַךְ שַׂר הַצָּבָא הֵמִית" (יח) ובעקבות כך עבדי הדדעזר, שר הצבא של ארם, השלימו עם דוד.

 

כתיבה: נתנאל שפיגל