הרעיון להעלאת ארון ה' (א-ד)

דוד נועץ עם השרים ולאחר מכן פונה "לְכֹל קְהַל יִשְׂרָאֵל", ומציע לאסוף את "הַנִּשְׁאָרִים בְּכֹל אַרְצוֹת יִשְׂרָאֵל וְעִמָּהֶם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם בְּעָרֵי מִגְרְשֵׁיהֶם וְיִקָּבְצוּ אֵלֵינוּ" (ב) ולהסב את ארון ה' "אֵלֵינוּ כִּי לֹא דְרַשְׁנֻהוּ בִּימֵי שָׁאוּל" (ג). הקהל מיד מסכימים.

העלאת הארון (ה-ח)

דוד מקהיל את כל ישראל "מִן שִׁיחוֹר מִצְרַיִם וְעַד לְבוֹא חֲמָת" (ה) כדי להביא ארון ארון ה' מקרית יערים. הארון הורכב על "עֲגָלָה חֲדָשָׁה מִבֵּית אֲבִינָדָב וְעֻזָּא וְאַחְיוֹ נֹהֲגִים בָּעֲגָלָה" (ז) ודוד וכל ישראל "מְשַׂחֲקִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים בְּכׇל עֹז וּבְשִׁירִים וּבְכִנֹּרוֹת וּבִנְבָלִים וּבְתֻפִּים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצֹצְרוֹת" (ח).

סיפור עוזא והשבת ארון ה' בבית עבד אדם (ט-יד)

התהלוכה הגיעה "עַד גֹּרֶן כִּידֹן" ואז עזא שלח "אֶת יָדוֹ לֶאֱחֹז אֶת הָאָרוֹן כִּי שָׁמְטוּ הַבָּקָר" (ט). התגובה של ה' הייתה חדה: "וַיִּחַר אַף ה' בְּעֻזָּא וַיַּכֵּהוּ עַל אֲשֶׁר שָׁלַח יָדוֹ עַל הָאָרוֹן וַיָּמׇת שָׁם לִפְנֵי אֱלֹהִים" (י). בעקבות המקרה דוד הבין שהוא לא יכול להעלות את ארון ה' "הֵיךְ אָבִיא אֵלַי אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים" (יב), ועל כן הציב את הארון בבית עובד אדום במשך שלושה חודשים שבהם "וַיְבָרֶךְ ה' אֶת בֵּית עֹבֵד אֱדֹם וְאֶת כׇּל אֲשֶׁר לוֹ" (יד).

כתיבה: נתנאל שפיגל