הכנות להעלאת ארון ה' (א-ג)

דוד הכין מקום לארון ה' "וַיֶּט לוֹ אֹהֶל" (א). דוד הסיק שאת ארון ה' צריכים לשאת הלויים "כִּי בָם בָּחַר ה' לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן ה' וּלְשָׁרְתוֹ עַד עוֹלָם" (ב). דוד הקהיל את העם כדי להעלות את ארון ה' לירושלים.

תפקיד הכהנים והלויים בהעלאת הארון (ד-כד)

בפסקה ארוכה זאת מתוארים שני תקפידים של בני לוי (יחד עם פירוט שמות הלויים) בטקס העלאת ארון ה' לירושלים. התפקיד הראשון הוא נשיאת ארון ה'. דוד מכנס את בני לוי, כהנים ולויים (עם פירוט שמותם) ומכין את אותם לקראת טקס העלאת הארון. דוד מזכיר להם את אשר אירע לעוזא: "כִּי לְמַבָּרִאשׁוֹנָה לֹא אַתֶּם פָּרַץ ה' אֱלֹהֵינוּ בָּנוּ כִּי לֹא דְרַשְׁנֻהוּ כַּמִּשְׁפָּט" (יג). וכך האירוע התנהל בצורה תקינה: "וַיִּשְׂאוּ בְנֵי הַלְוִיִּם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה כִּדְבַר ה' בִּכְתֵפָם בַּמֹּטוֹת עֲלֵיהֶם" (טו). התפקיד השני של בני לוי הוא להיות משוררים ונגנים בטקס: "וַיֹּאמֶר דָּוִיד לְשָׂרֵי הַלְוִיִּם לְהַעֲמִיד אֶת אֲחֵיהֶם הַמְשֹׁרְרִים בִּכְלֵי שִׁיר נְבָלִים וְכִנֹּרוֹת וּמְצִלְתָּיִם מַשְׁמִיעִים לְהָרִים בְּקוֹל לְשִׂמְחָה" (טז).

העלאת הארון לירושלים (כה-כט) 

לאחר ההכנות הטקס מתנהל כהלכה: "וְכׇל יִשְׂרָאֵל מַעֲלִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' בִּתְרוּעָה וּבְקוֹל שׁוֹפָר וּבַחֲצֹצְרוֹת וּבִמְצִלְתָּיִם מַשְׁמִעִים בִּנְבָלִים וְכִנֹּרוֹת" (כח). כשארון ה' הגיע לירושלים מיכל בת שאול ראתה את דוד "מְרַקֵּד וּמְשַׂחֵק" ועל כן היא בזה לו: "וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ" (כט).

כתיבה: נתנאל שפיגל