אחי יוסף ופרעה (א-ו)

לאחר המפגש המרגש של יוסף עם יעקב, יוסף מציג את אחיו לפני פרעה. האחים מקשיבים לעצתו של יוסף שניתנה להם בפרק הקודם (מ"ו, כג-כד) ופועלים בהתאם: "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-אֶחָיו מַה-מַּעֲשֵׂיכֶם וַיֹּאמְרוּ אֶל-פַּרְעֹה רֹעֵה צֹאן עֲבָדֶיךָ גַּם-אֲנַחְנוּ גַּם-אֲבוֹתֵינוּ... וְעַתָּה יֵשְׁבוּ-נָא עֲבָדֶיךָ, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן" (ג-ד). פרעה מקשיב לדבריהם ונותן להם כפי בקשתם נחלה בארץ גושן.

יעקב ופרעה (ז-יב)

כעת מגיע יעקב אל פרעה ומברכו בתחילת השיחה ובסופה. במהלך המפגש פרעה שואל את יעקב לגילו ויעקב עונה לו בצורה לא רגילה: "יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת-יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם" (ט). הפסקה מסתיימת בסיכום ישיבת משפחת יוסף במצרים וכלכלת יוסף אותם.

הבעיה הכלכלית והפתרונות של יוסף (יג-כז)

כעת הכתוב עובר לעסוק במצרים בכלל ולא במשפחת יוסף. לאחר שהרעב כבר כבד יוסף אוסף את כל הכסף שבמצרים "בַּשֶּׁבֶר, אֲשֶׁר-הֵם שֹׁבְרִים" (יד), אך גם הוא בסופו של דבר מסתיים וכעת אנשים מתחננים ללחם. יוסף עושה עמם סחר חליפין "וַיְנַהֲלֵם בַּלֶּחֶם בְּכָל-מִקְנֵהֶם בַּשָּׁנָה הַהִוא" (יז). אך לאחר שנה ישנה מצוקה שוב. כעת יוסף מחליט לקנות את אדמת מצרים תמורת לחם. כך יוסף מצליח גם להכניס 'מעשר' לממשל המצרי: "וְהָיָה בַּתְּבוּאֹת וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית לְפַרְעֹה וְאַרְבַּע הַיָּדֹת יִהְיֶה לָכֶם לְזֶרַע הַשָּׂדֶה וּלְאָכְלְכֶם וְלַאֲשֶׁר בְּבָתֵּיכֶם וְלֶאֱכֹל לְטַפְּכֶם" (כד).

בקשת יעקב מיוסף (כח-לא)

רגע לפני מיתתו קורא יעקב ליוסף ומבקש להיקבר בארץ כנען ולא במצרים "וְשָׁכַבְתִּי עִם-אֲבֹתַי וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם וּקְבַרְתַּנִי בִּקְבֻרָתָם" (ל). יוסף נשבע לאביו על הדבר.