ירידת אחי יוסף למצרים (א-ה)

בעקבות פעולותיו של יוסף (שנזכרו בפרק הקודם), יש "שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם" (א). יעקב מבקש מבניו לרדת למצרים כדי להצליח לשרוד את הרעב הקשה שפוקד את הארץ. האחים כולם ירדו מלבד בנימין מכיוון שיעקב חשש "פֶּן-יִקְרָאֶנּוּ אָסוֹן" (ד).

מפגש יוסף וה"מרגלים" (ו-יד)

יוסף נפגש עם אחיו אלא שהאחים לא מזהים את יוסף, ואילו יוסף מזהה אותם. "וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת" (ז) והוא מאשים אותם בריגול. האחים מנסים לשכנע את השליט המצרי שהם לא מרגלים, והוא לא מאמין להם.

הצעה ראשונה (טו-יז)

יוסף מציע לבחון האם הם מרגלים "בְּזֹאת תִּבָּחֵנוּ חֵי פַרְעֹה אִם-תֵּצְאוּ מִזֶּה כִּי אִם-בְּבוֹא אֲחִיכֶם הַקָּטֹן הֵנָּה" (טו). יוסף מבקש שאחד האחים ילך להביא את האח הקטן ואילו השאר "הֵאָסְרוּ וְיִבָּחֲנוּ דִּבְרֵיכֶם הַאֱמֶת אִתְּכֶם" (טז). האחים לא מגיבים להצעה הזו אלא הכתוב רק מציין "וַיֶּאֱסֹף אֹתָם אֶל-מִשְׁמָר שְׁלֹשֶׁת יָמִים" (יז).

הצעה שנייה (יח-כו)

לאחר מכן יוסף מציע הצעה אחרת "אֲחִיכֶם אֶחָד יֵאָסֵר בְּבֵית מִשְׁמַרְכֶם וְאַתֶּם לְכוּ הָבִיאוּ שֶׁבֶר רַעֲבוֹן בָּתֵּיכֶם, וְאֶת-אֲחִיכֶם הַקָּטֹן תָּבִיאוּ אֵלַי " (יט-כ). האחים בלית ברירה מסכימים להצעה אך כבר מבינים שהתהליך הזה הוא עונש על התנהלותם עם יוסף "אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל-אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל-כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת" (כא). שמעון נשאר בבית יוסף והאחים יוצאים לדרכם אל כנען.

גילוי השקים (כז-כח)

בדרך, אחד האחים פותח את שקו ולפתע "וַיַּרְא אֶת-כַּסְפּוֹ וְהִנֵּה-הוּא בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ" (כז). האחים חרדים ותוהים " מַה-זֹּאת עָשָׂה אֱלֹהִים לָנוּ" (כח).

סירוב יעקב לעצת ילדיו (כט-לד)

האחים מגיעים אל יעקב ומפרטים בפניו את הסיפור. הם מנסים לשכנע את יעקב שבנימין ירד איתם למצרים אך יעקב לא מתשכנע "אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת-בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה" (לו). ראובן מנסה להבטיח ליעקב שהכול יהיה בסדר, ואם לא "אֶת-שְׁנֵי בָנַי תָּמִית" (לז). אך יעקב לא מתפשר.