פרקנו פותח את סיפור יוסף שילווה אותנו מכאן ועד סוף ספר בראשית. בפרקנו שני חלקים. בחלק הראשון (א-יא) הפתיחה לסיפור וחלומות יוסף ובחלק השני (יב-לו) מכירת יוסף.

פתיחה לסיפור יוסף (א-ד)

הסיפור נפתח בתולדות יעקב אך מתאר רק את יוסף ש"הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן" (ב). יעקב אהב את יוסף מכל בניו ואף עשה לו כתנת פסים. אחיו של יוסף רואים זאת ושונאים אותו "וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (ד).

חלום יוסף הראשון (ה-ח)

כעת מובא חלומו הראשון של יוסף, ועוד לפני תיאור החלום הכתוב מציין "וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ" (ה). בחלומו יוסף רואה את אלומות אחיו משתחוות לאלומה שלו. אחיו שומעים את החלום ותוהים "הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם-מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ" (ח).

חלום יוסף השני (ט-יא)

בחלומו השני יוסף חולם על כך שהשמש, הירח והכוכבים משתחוים לו. כעת אביו גוער בו: "מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְךָ אָרְצָה?!" (י). הכתוב מסתיים בצורה חידתית: "וַיְקַנְאוּ-בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת-הַדָּבָר" (יא).

***

פתיחה לסיפור המכירה (יב-יז)

אחיו של יוסף הולכים לרעות את צאן אביהם בשכם. יעקב אומר אל יוסף ללכת אליהם, ולאחר שהוא "תֹעֶה בַּשָּׂדֶה" (טו) הוא מוצא איש שמסביר לו היכן אחיו, בדתן.

1. האחים רואים את יוסף (יח-כ)

האחים רואים את יוסף מרחוק ואומרים "הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא" (יט). הם מתכננים להרוג אותו ולספר לאחרים ש"חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ" (כ).

2. בקשה להצלה (כא-כב)

ראובן שומע את הרעיון של אחיו אך מבקש להציל את יוסף. כתחליף הוא מציע להשליך את יוסף אל הבור "לְמַעַן הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל-אָבִיו" (כב).

3. הביצוע (כג-כד)

האחים משתכנעים כנראה מדבריו של ראובן וכאשר יוסף מגיע הם מפשיטים אותו ומשליכים אותו אל הבור "וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם" (כד).

1. האחים רואים ארחת ישמעאלים (כה)

האחים מתיישבים לאכול לחם ואז "וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים" (השוו: "וַיִּרְאוּ אֹתוֹ מֵרָחֹק" - יח) בדרך למצרים.

2. בקשה להצלה (כו-כז)

יהודה מבקש גם הוא להציל את יוסף ממוות בבור ומציע לאחיו למכור את יוסף אל הישמעאלים "וְיָדֵנוּ אַל-תְּהִי-בוֹ כִּי-אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא" (כז).

3. הביצוע (כח-ל)

גם הפעם האחים שומעים אל עצת האח הבוגר. "וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף מִצְרָיְמָה" (כח). ראובן שלא היה באותו הזמן לא רואה את יוסף בבור, קורע את בגדיו, שב אל אחיו ואומר להם: "הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ וַאֲנִי אָנָה אֲנִי-בָא?" (ל).

סיפור הכיסוי (לא-לו)

כעת האחים מכינים את סיפור הכיסוי: "וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים וַיִּטְבְּלוּ אֶת-הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם" (לא). הם מראים את הכתונת ליעקב והוא מיד קורע בגדיו ונוהג באבלות. הסיפור מסכם בתיאור התגלגלות יוסף למצרים "וְהַמְּדָנִים מָכְרוּ אֹתוֹ אֶל-מִצְרָיִם לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים" (לו).