המלאכים בביתו של לוט (א-ג)

שני המלאכים שעזבו את אברהם, הגיעו אל לוט שמתגורר בסדום. לוט כמו אברהם, מארח את המלאכים בצורה חמה ולבבית. כמובן שהאירוח של אברהם ולוט מעורר השוואה מעניינת לגבי אופי האירוח של שניהם. תוכלו לקרוא על כך במאמרו של הרב סמט.

חטאי סדום (ד-יא)

"טֶרֶם יִשְׁכָּבוּ" ואנשי העיר ניצבים סביב הבית של לוט "וַיֹּאמְרוּ לוֹ אַיֵּה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-בָּאוּ אֵלֶיךָ הַלָּיְלָה הוֹצִיאֵם אֵלֵינוּ וְנֵדְעָה אֹתָם" (ד-ה). לוט יוצא אליהם ומבקש מהם לא לפגוע באורחיו ומציע כתחלופה את שתי בנותיו. אנשי העיר לא מקבלים את הצעתו של לוט ומזלזלים בו "וַיֹּאמְרוּ הָאֶחָד בָּא-לָגוּר וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט?!" (ט). אנשי סדום קמים לפגוע בלוט, וברגע הזה המלאכים מתערבים ומצילים את לוט.

הבשורה על חורבן סדום והצלת לוט (יב-כג)

המלאכים פונים אל לוט ומספרים לו על גורל העיר "כִּי-מַשְׁחִתִים אֲנַחְנוּ אֶת-הַמָּקוֹם הַזֶּה" (יג). לוט שומע אל המלאכים ופונה לחתניו, אך הם לועגים לו. לפנות בוקר המלאכים מאיצים בלוט לצאת מן העיר. "וַיִּתְמַהְמָהּ" (טז) ועל כן המלאכים מוציאים את לוט, אשתו ובנותיו מן העיר. לאחר שלוט הוצא מן העיר הוא מבקש לא לברוח להר, כי אם לעיר הקרובה, צוער. המלאכים מסכימים, ולוט נשאר שם.

חורבן סדום (כד-כט)

כעת הכתוב עובר לתאר את חורבן סדום ואת תוצאות החורבן. "וַה' הִמְטִיר עַל-סְדֹם וְעַל-עֲמֹרָה גָּפְרִית וָאֵשׁ מֵאֵת ה' מִן-הַשָּׁמָיִם" (כד). בנוסף לעיר החרבה, גם אשת לוט נספת בחורבן, מכיוון שהסתובבה לאחור בניגוד לציווי המלאכים. כעת מתברר שלוט ניצל גם בזכות אברהם: "וַיְהִי בְּשַׁחֵת אֱלֹהִים אֶת-עָרֵי הַכִּכָּר וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת-אַבְרָהָם וַיְשַׁלַּח אֶת-לוֹט מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה בַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים אֲשֶׁר-יָשַׁב בָּהֵן לוֹט" (כט).

לוט ובנותיו במערה (ל-לח)

העולם של לוט חרב. לוט עובר מצוער אל מערה שבהר, הוא ושתי בנותיו. שתי בנותיו מניחות שהעולם כולו חרב, ומעוניינות להקים זרע בעולם. הבכורה מציעה: "לְכָה נַשְׁקֶה אֶת אָבִינוּ יַיִן וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע" (לב). ואכן כך עושות שתי הבנות, לילה אחר לילה ולוט "וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקֻמָהּ" (לה). שתי הבנות יולדות שני עמים גדולים ומרכזיים: מואב ועמון. על ההבדל שבין שתי הבנות ועל מעשה הבנות שמעו בשיעורו של פרופ' יונתן גרוסמן.