בפרקנו ובפרק הבא יתוארו הניסיונות של בלעם לקלל את עם ישראל. בתמורת הקללות יבואו ברכות לעם ישראל שה' מכניס בפיו של בלעם.

הניסיון הראשון (א-יג)

בלעם מבקש מבלק לבנות שבעה מזבחות ולהכין שבעה פרים ושבעה אילים. בלק ממלא את צו בלעם, ומיד ה' נקרה אל בלעם ושם בפיו ברכות לעם ישראל. בלעם פותח את דבריו בכך שבלק ביקש ממנו לקלל את ישראל אך "מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל וּמָה אֶזְעֹם לֹא זָעַם ה'" (ח) – לא ניתן לקלל את עם ישראל "כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" (ט) וממשיך לומר שעם ישראל יפרה וירבה. בלק משתומם על דברי בלעם ואומר לו "מֶה עָשִׂיתָ לִי לָקֹב אֹיְבַי לְקַחְתִּיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ?!" (יא) ובלעם עונה, כפי שאמר גם בהתחלה, שהוא יכול לומר רק דברים שה' שם בפיו.

הניסיון השני (יד-כז)

כדי לנסות בכל זאת לקלל את העם, בלעם ובלק עוברים למקום אחר. שוב ה' נקרה אל בלעם ושוב הוא אומר ברכות ולא קללות: "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ" (כא) ובסוף הוא אומר שעם ישראל החזק יצליח להכניע את אויביו "הֶן עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא לֹא יִשְׁכַּב עַד יֹאכַל טֶרֶף וְדַם חֲלָלִים יִשְׁתֶּה" (כד). שוב בלק תוהה מדוע בלעם ברך את ישראל ולא קילל, ושוב בלעם עונה את אותה התשובה "הֲלֹא דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר כֹּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה" (כו).

הניסיון השלישי (כח-ל)

כדי לנסות בפעם השלישית לקלל את ישראל בלק לוקח את בלעם למקום אחר. שוב בלעם מבקש מבלק לבנות שבעה מזבחות ולהכין שבעה פרים ושבעה אילים. בלק מקיים את צו בלעם, ודברי בלעם יובאו בפרק הבא.