בפרקים הקרובים (כ"ב-כ"ד) נקרא את סיפור בלק ובלעם ונסיונם לקלל את עם ישראל. סיפור זה שונה באופיו משאר הסיפורים שבספר במדבר בפרט ובתורה בכלל, מכיוון שעם ישראל לא לוקח בו חלק פעיל ומשה כלל לא נזכר בסיפור זה.

החשש של בלק (א-ו)

בני ישראל חונים בערבות מואב, ובעקבות אירועי הפרקים הקודמים, בלק, שהיה מלך מואב באותו זמן, חושש מפני בני ישראל "וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם מְאֹד כִּי רַב הוּא" (ג).

שליחת שליחים לבלעם (ה-כ)

כדי למגר את הפחד שלו, הוא שולח מלאכים (שליחים) אל בלעם כדי שהוא יקלל את העם, וכך "אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן הָאָרֶץ" (ו). השליחים הולכים אל בלעם ומוסרים לו את הדברים. בלעם בתגובה אומר "וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֵלָי" (ח). ה' בא אל בלעם בלילה ואומר לו לא ללכת עם האנשים. בלק שולח שליחים נוספים אל בלעם, והפעם מכובדים יותר וכעת ה' נותן תשובה עם תנאי "אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה" (כ).

בלעם בדרך (כא-לה)

בלעם הולך עם השליחים לכיוון מואב. ה' כועס על בלעם והוא שולח אליו מלאך שמפריע לאתונו לעבור בדרך. לאחר שבלעם מכה את האתון שלוש פעמים, ה' פותח את פיה של האתון: "מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים" (כח). לאחר דין ודברים של בלעם והאתון לפתע בלעם רואה את מלאך ה' "נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ" (לא). מלאך ה' מזהיר שוב את בלעם "לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר" (לה).

בלק ובלעם (לו-מא)

בלעם מגיע אל בלק, והוא מדגיש את מה שמלאך ה' מסר לו בדרך: "הַדָּבָר אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלֹהִים בְּפִי אֹתוֹ אֲדַבֵּר" (לח). לקראת ניסיון קללת עם ישראל, בלק לוקח את בלעם לראות את עם ישראל "וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיִּקַּח בָּלָק אֶת בִּלְעָם וַיַּעֲלֵהוּ בָּמוֹת בָּעַל וַיַּרְא מִשָּׁם קְצֵה הָעָם" (מא). על ניסיון הקללה, נקרא בפרק הבא.