בפרקים האחרונים של הספר (ל"ח-מ"ב) ה' מתערב ומתגלה לאיוב מן הסערה. פרקנו ממשיך את הפרק הקודם ובו מופיעה רשימת שאלות רטוריות הנוגעות לשליטת ה' בבעלי החיים.

יעלי הסלע (א-ד)

ה' שואל את איוב על לידת יעלי הסלע: "הֲיָדַעְתָּ עֵת לֶדֶת יַעֲלֵי סָלַע חֹלֵל אַיָּלוֹת תִּשְׁמֹר" (א).

חמורי הבר (ה-ח)

ה' שואל את איוב מי הוא זה שאיפשר לחמורי הבר להסתובב בצורה חופשית: "מִי שִׁלַּח פֶּרֶא חׇפְשִׁי וּמֹסְרוֹת עָרוֹד מִי פִתֵּחַ. אֲשֶׁר שַׂמְתִּי עֲרָבָה בֵיתוֹ וּמִשְׁכְּנוֹתָיו מְלֵחָה" (ה-ו).

ראם (ט-יב)

ה' שואל את איוב שתי שאלות. הראשונה היא האם איוב יכול להשתלט על הראם: "הֲיֹאבֶה רֵּים עׇבְדֶךָ אִם יָלִין עַל אֲבוּסֶךָ" (ט) והשאלה השנייה היא האם הוא יכול לבטוח בו: "הֲתִבְטַח בּוֹ כִּי רַב כֹּחוֹ וְתַעֲזֹב אֵלָיו יְגִיעֶךָ" (יא).

בת יענה וחסידה (יג-יח)

בפסקה זו אמנם אין שאלה ברורה, אך מההקשר ברור שה' שואל את איוב על היכרותו עם ההתנהלות של בת היענה: "כִּי תַעֲזֹב לָאָרֶץ בֵּצֶיהָ וְעַל עָפָר תְּחַמֵּם. וַתִּשְׁכַּח כִּי רֶגֶל תְּזוּרֶהָ וְחַיַּת הַשָּׂדֶה תְדוּשֶׁהָ. הִקְשִׁיחַ בָּנֶיהָ לְּלֹא לָהּ לְרִיק יְגִיעָהּ בְּלִי פָחַד" (יד-טז).

סוס (יט-כה)

ה' שואל את איוב האם ביכולתו לתת לסוס את גבורתו: "הֲתִתֵּן לַסּוּס גְּבוּרָה הֲתַלְבִּישׁ צַוָּארוֹ רַעְמָה. הֲתַרְעִישֶׁנּוּ כָּאַרְבֶּה הוֹד נַחְרוֹ אֵימָה" (יט-כ). בהמשך מתוארת גבורתו של הסוס: "יִשְׂחַק לְפַחַד וְלֹא יֵחָת וְלֹא יָשׁוּב מִפְּנֵי חָרֶב… בְּרַעַשׁ וְרֹגֶז יְגַמֶּא אָרֶץ וְלֹא יַאֲמִין כִּי קוֹל שׁוֹפָר" (כב-כד)

נשר (כו-ל)

ה' שואל את איוב אם בעזרת כוחו הנשר עף: "אִם עַל פִּיךָ יַגְבִּיהַּ נָשֶׁר וְכִי יָרִים קִנּוֹ" (כז), וממשיך לתאר את התנהגותו של הנשר בנוגע לטרף והאכלת ילדיו: "מִשָּׁם חָפַר אֹכֶל לְמֵרָחוֹק עֵינָיו יַבִּיטוּ. וְאֶפְרֹחָו יְעַלְעוּ דָם וּבַאֲשֶׁר חֲלָלִים שָׁם הוּא" (כט-ל).

 

כתיבה: נתנאל שפיגל