הדיון השמיימי (א-ו)

הפגיעה באיוב בפרק הקודם לא הובילה אותו לקלל את א-לוהים, וכעת השטן מנסה את מזלו שוב. השטן מבקש מה' לפגוע בגופו של איוב: "עוֹר בְּעַד עוֹר וְכֹל אֲשֶׁר לָאִישׁ יִתֵּן בְּעַד נַפְשׁוֹ. אוּלָם שְׁלַח נָא יָדְךָ וְגַע אֶל עַצְמוֹ וְאֶל בְּשָׂרוֹ אִם לֹא אֶל פָּנֶיךָ יְבָרְכֶךָּ" (ד-ה). ה' נענה לבקשתו של השטן, אך מזהיר אותו שלא להרוג את איוב: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן הִנּוֹ בְיָדֶךָ אַךְ אֶת נַפְשׁוֹ שְׁמֹר" (ו).

הפגיעה באיוב (ז-י)

מיד השטן יוצא ופוגע באיוב: "וַיֵּצֵא הַשָּׂטָן מֵאֵת פְּנֵי ה' וַיַּךְ אֶת אִיּוֹב בִּשְׁחִין רָע מִכַּף רַגְלוֹ וְעַד קׇדְקֳדוֹ" (ז). אשתו של איוב מעודדת אותו לקלל את ה' ולמות, אך איוב בשלו: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ כְּדַבֵּר אַחַת הַנְּבָלוֹת תְּדַבֵּרִי גַּם אֶת הַטּוֹב נְקַבֵּל מֵאֵת הָאֱלֹהִים וְאֶת הָרָע לֹא נְקַבֵּל" (י). הכתוב מדגיש שוב שאיוב לא חטא ולא קילל את ה': "בְּכׇל זֹאת לֹא חָטָא אִיּוֹב בִּשְׂפָתָיו" (י).

רעי איוב (יא-יג)

שלושת חבריו של איוב "אֱלִיפַז הַתֵּימָנִי וּבִלְדַּד הַשּׁוּחִי וְצוֹפַר הַנַּעֲמָתִי", שמעו את אשר אירע לאיוב והם באו יחד "לָנוּד לוֹ וּלְנַחֲמוֹ" (יא). החברים ראו את איוב מרחוק ולא זיהו אותו: "וַיִּשְׂאוּ אֶת עֵינֵיהֶם מֵרָחוֹק וְלֹא הִכִּירֻהוּ וַיִּשְׂאוּ קוֹלָם וַיִּבְכּוּ וַיִּקְרְעוּ אִישׁ מְעִלוֹ וַיִּזְרְקוּ עָפָר עַל רָאשֵׁיהֶם הַשָּׁמָיְמָה" (יב). במשך שבעה ימים שלמים הם ישבו לצידו ולא אמרו דבר "כִּי רָאוּ כִּי גָדַל הַכְּאֵב מְאֹד" (יג).

 

כתיבה: נתנאל שפיגל