לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

לאחר שרשרת ה'ירידות' של יונה בפרק א', שהגיעה עד מעמקי הים, נלכד יונה במעי הדג. במרכזו של פרק ב' נמצאת תפילתו של יונה אל ה' ממעי הדג. תפילה זו מהווה תפנית במהלך העלילה ובה שב יונה אל ה'.

א. 'וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלשָׁה יָמִים וּשְׁלשָׁה לֵילוֹת. וַיִּתְפַּלֵּל יוֹנָה אֶל ה' אֱלהָיו מִמְּעֵי הַדָּגָה' (א-ב)

במהלך שלושת הימים שבהם שוהה יונה במעי הדג משנה יונה את דרכו.

1. כיצד השפיעה עליו השהות במעי הדג, והרי הוא העדיף לטבוע ולמות ולא לקרוא לה'? להבנת משמעות שלב זה בתוך מסע בריחתו של יונה ראו את התיאורים בתהלים קל"ט, ז-י ההולמים את מסעו של יונה.

2. מימד עומק נוסף עולה מהסיטואציה הייחודית של יונה השוהה דווקא במעי הדג. מה מסמל מצב זה ביחס ליונה? היעזרו בדברי המלבי"ם: 'ה' הזמין במקום הזה דג גדול שבלעו כולו שלם ולא שבר עצמותיו, וזה ידוע שמן הנמנע שיחיה אדם במעי הדג אפי' שעה אחת, שהאדם צריך שאיפת רוח קר מבחוץ, אולם באשר כבר נגזר עליו מיתה ונחשב כאילו נולד שנית שם לו ה' טבע העובר, הנוצר ומתקיים ט' חדשים במעי אמו מבלי שאיפת רוח'.

ב. הבעיה העיקרית בתפילת יונה היא חוסר ההתאמה בין דבריו על ישועתו כדבר שכבר התרחש לבין מצבו הנוכחי במעי הדג.

1. בדקו את הפירושים הבאים, כיצד כל אחד פותר את הבעיה ומהם הקשיים שבו:

רש"י: ואני אמרתי - כשהשליכוני אל הים הנני מת ונגרשתי מנגד עיניך: אך - ראיתי שקיימתני כל אלו הימים ידעתי כי אוסיף להביט אל היכל קדשך:

אבן עזרא: ויתפלל - המפרשים רצו לפרש חדוש והוציאו הכתוב מפשוטו כי יונה לא התפלל רק אחרי צאתו אל היבשה בעבור שמצאו ממעי ולא אמר במעי... ועתה שים לבך וראה, כל תפילת נביא וברכתו היא ברוח נבואה ויעקב אמר לקחתי מיד האמורי כי דבר שנגזר להיות ידבר לשון עבר.

2. איזו נקודה מרכזית חסרה בדברי יונה לה' לאור מעשיו בפרק הקודם. נסו לבאר לפי זה את ניסוח התגובה האלוקית בסוף הפרק: 'וַיּאֹמֶר ה' לַדָּג וַיָּקֵא וַיָּקֵא אֶת יוֹנָה אֶל הַיַּבָּשָׁה'.

ג. פעמיים במהלך התפילה מתאר יונה את טביעתו במים ואת הישועה: בפסוקים ד-ה ובפסוקים ו-ז. עמדו על הדמיון בתהליך המתואר בהם ועל הלשונות הדומים. מהי נקודת המבט בכל תיאור? התייחסו למקומו של ה' בתיאורים ולשלבי הטביעה בתיאור השני. מהי משמעותה הכפולה של הטביעה העולה מהם?

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"