לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

הנבואות על בבל, הנמשכות בפרק נ"א, הן הנבואות האחרונות בספר ירמיהו. בנבואות אלה מתוארת נקמת ה׳ בבבל ובאלוהיה, שתביא לחורבנה הגמור. הפרק מסתיים בציווי ה׳ על כתיבת ספר הנבואות על בבל והשלכתו למימי נהר הפרת, מעשה המסמל את שקיעתה של ממלכה זו.

א. ׳אֲכָלַנִי הֲמָמַנִי נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל... בְּלָעַנִי כַּתַּנִּין מִלָּא כְרֵשׂוֹ מֵעֲדָנָי׳ - בפסוקים לד-לה מקוננת ציון על חורבנה בידי נבוכדראצר מלך בבל המשול לתנין, וזוכה לתשובת ה׳ המבשרת את נקמתו בבבל.

1) עמדו על הזיקה בין מעשי נבוכדראצר המתוארים בפס׳ לד-לה לעונשה של בבל בפסוקים לו- לז, ולעונשו של בל, הוא האל הבבלי מורדוך, המתואר בפס׳ מד.

2) חלקו השני של פסוק מד רומז לנבואת אחרית הימים שבישעיהו ב׳,ב: ׳וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה׳ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם׳. שימו לב לזיקה בין הפסוקים וחשבו מה בין נבואת ירמיהו לנבואת ישעיהו?

ב. נבואות ירמיהו על בבל חותמות בציווי מיוחד על כתיבתן בספר והשלכתו למימי הפרת (נט-סד).

1) בתחילת הפסקה מצוין זמנה: השנה הרביעית למלכות צדקיהו (נט). שני אירועים חשובים נוספים אירעו בשנה זו: כינוס בין לאומי בירושלים לצורך תכנון מרד בבבל שכנגדו יצא ירמיהו (פרק כ"ז), והעימות בין חנניה בן עזור לירמיהו (פרק כ"ח). חשבו על המתח שנוצר בין נבואות ירמיהו שם לבין הנבואה כאן, ונסו להסביר לאורו את יחסו המורכב של ירמיהו לבבל.

2) מהי משמעותו הסמלית של המעשה? התייחסו גם לזמנו ולמקומו. פרשנות מעניינת למעשה זה הוצעה בידי ח׳ גבריהו:

׳בנוהג שווסאל צריך להתייצב לפני אדונו העליון לעתים מזומנות ולהביא לו מנחה. צדקיהו התייצב התייצבות חובה לפני אדונו, מלך בבל. בהתאם למנהג, קראו במעמד זה את ספר השבועה שהווסאל נשבע לשמור אמונים למלכו והקללות שיבואו עליו, על זרעו, ביתו וארצו באם יפר את התחייבותו. ירמיהו דאג שבשעת קיום הטכס בבית המלכות, ייערך טכס סתר מנוגד ליד נהר פרת, שתהא בו המחשה של ביטול הקללות על ארץ יהודה והעברתן על ארץ בבל... ספר הקללות על בבל אינו פועל פעולה עצמאית, הוא תלוי בחטא ועונש. הואיל ובבל חטאה – יגמול לה ה׳ על חטאותיה׳ (ח׳ גבריהו, נבואותיו של ירמיהו על הגוים).

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"