מה הביא את עמלק להלחם עם ישראל דווקא עכשיו? ומדוע שולח משה את יהושע נערו שיוביל את העם למלחמה?

 

מה הביא את עמלק להלחם עם ישראל דווקא עכשיו? ומדוע שולח משה את יהושע נערו (שבעצם אנחנו עדיין לא יודעים בכלל מי הוא) שיוביל את העם למלחמה?

המדרש בפסיקתא זוטרתא (פרק יז סימן ח) עונה על שאלות אלו.
על פי המדרש, עשו ציווה את אליפז בנו להרוג את יעקב על שלקח לו את הבכורה. לאחר שאליפז לא קיים את מצוות אביו כראוי, הלך עשו לעמלק, בנו של אליפז, והעביר לו את הציווי על הריגת יעקב.
בהתייעצות של עמלק עם תמנע אמו, היא אומרת לו שיש נבואה שבני ישראל ישתעבדו לעם זר: "ועבדום וענו אותם" (בראשית ט"ו, יג) ועד שנבואה זאת לא תתגשם הוא לא יצליח להרוג את יעקב. לכן דווקא עכשיו כשעם ישראל יצאו ממצרים והנבואה התקיימה במלואה, עמלק יוצא לקיים את מצוות סבו.

ולמרות זאת, עמלק עוד חששו מעם ישראל, ועל פי המדרש הם חיפשו סיוע משאר העמים:

"ויבא עמלק. שבא בעצה עם האומות, ואמר להם בואו עימי, אם ינצחוני ברחו לכם, ואם אני אנצח אותם תהיו עמדי" (פסיקתא זוטרתא שם)

כדי להתמודד עם ההשגחה הנסית על עם ישראל, עמלק תזמנו את המלחמה לזמן בו עם ישראל היה במצב של רפיון בתורה ובמצוות, לאחר שניסו "היש ה' בקרבנו אם אין" (ז). כידוע כשעם ישראל מתרשלים במצוות זה זמן פורענות עבורם, ובזמן 'מושלם' זה, כשגם ככה ישראל נמצאים בחיכוך עם ה', עמלק באו להילחם בהם.

אם כן, משה הבין שהמלחמה באה בעקבות ההתרשלות בתורה, ולכן הוא רצה שילחמו רק אנשים תלמידי חכמים, שכל עיסוקם זה לימוד התורה. הוא שם בראשם דווקא את יהושע, שניצל את כל זמנו ללימוד התורה ועליו נאמר "ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האוהל" (שמות ל"ג, יא), וביקש ממנו "בחר לנו אנשים" (ט) שיבחר דווקא אנשים לומדי תורה, כדי שזכותם תוכל לעזור להם מול עמלק.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנך, המהווה בית ללימוד תנך בידי הנוער