שלושה מרכיבים שונים מתגלים בשמירת התורה - סגולת ישראל, קרבת ה', וצדקת משפטי התורה.

 

"(ו) וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה: (ז) כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו כַּה' אֱלֹהֵינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו: (ח) וּמִי גּוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם"

בקטע זה משה מספר על הגוים שישתאו למראה עם ישראל אם יקימו את המצוות. לכאורה נראה כי הוא נותן שני הסברים לאותה השתאות: קרבת הקב"ה לעם ישראל, והתורה שהוא נתן להם.

עם זאת, יש לתהות בתוכן הדברים - האם המאפיינים האלה אכן מעידים דוקא על חכמתו של עם ישראל? אלה אמנם זכויות ייחודיות של העם, אך לא ברור כיצד הם מבטאים חכמה עצמאית.

יתכן, אם כן, להציע פירוש אחר ליחס בין הפסוקים. ניתן לומר שהמעלות המופיעות בפסוקים ז-ח לא באות להסביר את חכמתו של העם אותה רואים הגוים בפסוק ו, אלא את תחילתו של הפסוק  - "ושמרתם ועשיתם". לפי זה יש לקרוא כי כאשר משה רבנו תובע מהעם לשמור ולעשות את חוקי התורה, הוא מביא לתביעה הזאת 3 נימוקים שונים: הערכת הגוים (ו'), קרבת ה' (ז') וצדקת משפטי התורה (ח').

שלושת הנימוקים הללו עשויים להקביל לדברי ה' בפתיחת מעמד הר סיני:

"וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות י"ט, ה-ו)

גם כאן אנו רואים את הדגש על ייחוד עם ישראל (סגולה מכל העמים), הקרבה הייחודית לה' (ממלכת כהנים, הנבחרים לקרבה אל הקודש) וחברת המופת ששמירת התורה יוצרת (גוי קדוש).

הקבלה זו מסתייעת במיוחד לאור המשך פרקנו, המצווה על העם לזכור את מעמד הר סיני ועשרת הדברות.

אם כך, שלושת הרעיונות הללו הם ההקדמה למתן התורה - בשלם אנו נתבעים לקבל עול תורה ומצוות עלינו, והם מבטאים את הדרישה הבסיסית ממקבלי התורה.

נוסיף בשולי דברינו שהרעיון מתקשר למאמר המפורסם והחידתי מהזוהר "קודשא בריך הוא ואורייתא וישראל חד הוא". נראה להציע שאותם שלושה מרכיבים שהצענו (קרבת ה', חברת מופת שהתורה מעצבת ו"סגולה מכל העמים") נרמזים גם בו.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער