כחלק מרשימת בני יאשיהו נזכר שלום. מי הוא שלום והאם ניתן לזהות אותו עם אחד מבני יאשיהו?

 

בפרקנו ישנה רשימה של מלכי יהודה שעוטפות אותה שתי רשימות מורחבות: הראשונה בני דוד (א-ט) והשנייה צאצאי יאשיהו (טז-כד). נדמה כי הפירוט של רשימת בני דוד וצאצאי יאשיהו היא לא מקרית: דוד הוא המלך הראשון של יהודה ומיאשיהו יצא המלך האחרון, צדקיהו.

בתוך הרשימה של משפחת יאשיהו אנו מוצאים דבר אחד משונה: "וּבְנֵי יֹאשִׁיָּהוּ הַבְּכוֹר יוֹחָנָן הַשֵּׁנִי יְהוֹיָקִים הַשְּׁלִשִׁי צִדְקִיָּהוּ הָרְבִיעִי שַׁלּוּם" (טו). על יהויקים וצדקיהו שמענו לא מעט בספר מלכים ובעיקר בספר ירמיהו, אך מי הם יוחנן ושלום? ועוד – יהואחז שמלך אחרי יאשיהו לא נזכר.

שמו של שלום נזכר גם בספר ירמיהו: "כִּי כֹה אָמַר-ה' אֶל-שַׁלֻּם בֶּן-יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הַמֹּלֵךְ תַּחַת יֹאשִׁיָּהוּ אָבִיו אֲשֶׁר יָצָא מִן-הַמָּקוֹם הַזֶּה לֹא-יָשׁוּב שָׁם עוֹד. כִּי בִּמְקוֹם אֲשֶׁר-הִגְלוּ אֹתוֹ שָׁם יָמוּת וְאֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לֹא-יִרְאֶה עוֹד" (ירמיהו כ"ב, יא-יב). יש מי שהניח שמדובר ביהויכין מכיוון שעליו אנו יודעים שגלה: "שלום הוא יהויכין, ושני שמות היו לו; ואע"פ שהיה בן בנו, בני בנים הרי הן כבנים" (רד"ק שם). אחרים פרשו שמדובר בצדקיהו (כך רש"י, ור' יוסף קרא). פירוש אחר סובר שמדובר ביהואחז, שמלך ביהודה למשך שלושה חודשים עד שהוגלה למצרים ומת שם (כך פירש אבן כספי).

מהנבואה שם קשה לפרש שמדובר בצדקיהו, מכיוון שצדקיהו לא הוגלה, ובטח שלא היה לו להיכן לשוב, מכיוון שהחורבן ארע לאחר סיום מלכותו. גם הפירוש על יהויכין לא פשוט, מכיוון שהנביא אומר במפורש ששלום הוא "בן יאשיהו", ויהויכין היה הבן של יהויקים ולא של יאשיהו. גם הפירוש האחרון לא חף מקושי:  מדוע יהואחז יהיה שלום? סביר יותר שיהואחז, שמלך מיד אחרי יאשיהו, יהיה הבכור במשפחה, והוא יוחנן הנזכר בראשית הרשימה שבדברי הימים. לא סביר שבן הזקונים הוא זה שירש את אביו המלך.

כך תעלומת שלום המלך לא נפתרה בצורה ברורה ולנו נותר לשאול: מי הוא שלום?