מכל ערי הארץ נבחרת שכם כדי להמליך בה את רחבעם על ישראל לאחר מות אביו שלמה. גם ירבעם בוחר את שכם להיות עיר הבירה של ממלכתו. מה מצאו בעיר הזאת ומה ייחודה ההיסטורי?

 

שכם, היא המקום הראשון אליו מגיע אברם עם כניסתו לארץ כנען בצו ה', ומשם החל את דרכו בכיבוש הארץ מידי הכנעני (בראשית י"ב, ו). כמה דורות אחרי כן, מעשה אבות סימן לבנים, נכנס גם יעקב בבואו מחרן דרך שכם וקונה לו נחלה שם (שם ל"ג, יט). נמצא, ששכם היא עיר מאוד מרכזית ומהווה את מפתח הכניסה לארץ כנען.
זאת ועוד, קודם פטירת יעקב, מבקש יוסף מאחיו שיקחו את עצמותיו יחד עימהם לקבורה בארץ ישראל. בקשתו מתבצעת על ידי משה רבינו (שמות י"ג, יט) שלוקח את עצמותיו, ואכן, לבסוף, נקבר יוסף בארץ ישראל כפי שמופיע בסוף ספר יהושע (יהושע כ"ד, לב): "וְאֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף... קָבְרוּ בִשְׁכֶם בְּחֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה יַעֲקֹב מֵאֵת בְּנֵי חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה".
יעקב, ככל הנראה, רצה להיקבר בחלקת השדה בשכם - כפי שיוסף מתאר את בקשתו בפני פרעה "בקברי אשר כריתי לי בארץ כנען" (בראשית נ', ה). זה המקום אותו קנה ושם סבר להיקבר בתחילה עם אשתו, רחל. אולם, כנראה בעקבות פטירת רחל בדרך שינה את תוכניותיו, והחליט להיקבר בקברי אבותיו במערת המכפלה, כפי שציווה בסופו של דבר לבניו (שם מ"ט, כט-ל).
במקום יעקב, נקבר יוסף, ממשיך דרכו באותה חלקת קבר, כדי להוציא לפועל את תוכניתו המקורית של יעקב. בכך חיזק את אחיזת ישראל במפתח הכניסה לארץ כנען. דומה שלכך נתכוון יעקב בברכתו לבניו: "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך" (מ"ח, כב). יעקב נתן ליוסף את העיר שכם לקבורה ולנחלה.   
זאת כנראה הסיבה לכך ששכם נבחרת מכל הערים כדי להמליך בה את רחבעם וירבעם שאף הוא מזרעו של יוסף מבקש לכונן את ממלכתו דווקא בה.