מדוע נבחר מזמור ק"ג לשיר של יום ליום הכיפורים? 

 

מזמור ק"ג עוסק בסליחת עוונות. המזמור מבוסס על י"ג המידות. חלק מהן מובאות במפורש: "רחום וחנון ה' ארך אפים ורב חסד" (ח), וחלק מהן מובאות ברמז. נראה להלן כמה דוגמאות: (את שאר ההשוואה ניתן למצוא במאמר המלא)

"נוצר חסד לאלפים" (שמות ל"ד, ז) – "וחסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו" (יז). המזמור מרחיק את מידת החסד: לא רק לאלפים אלא - מעולם ועד עולם.

"נשא עון ופשע וחטאה" (שמות ל"ד, ז) – "לא כחטאינו עשה לנו ולא כעונתינו גמל עלינו... כרחק מזרח ממערב הרחיק ממנו את פשעינו" (י-יב).

המידה 'פקד עון אבות' מובאת במזמורנו במהופך: "פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים, על שלשים ועל רבעים" (שמות ל"ד, ז) – "וחסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו וצדקתו לבני בנים. לשמרי בריתו ולזכרי פקודיו לעשותם" (יז-יח). המידה הנזכרת ב-י"ג המידות לחומרה בלבד, מובאת בעשרת הדברות (שמות כ', ד-ה) לחומרה וגם לטובה, ובמזמורנו - רק לטובה.

השמות המפורשים אשר ב-י"ג המידות, אינם מופיעים בצורה מפורשת במזמור, אך יתכן שאפשר למוצאם ברמז, למשל: ה' ה' - "ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו. ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו" (א-ב). 

בגמרא ראש השנה יז: "ויעבור ה' על פניו ויקרא - אמר ר' יוחנן: אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאמרו. מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח ציבור והראה לו למשה סדר תפילה. אמר לו כל זמן שישראל חוטאין, יעשו לפני כסדר הזה, ואני מוחל להם. ה' ה' - אני הוא קודם שיחטא האדם, ואני הוא לאחר שיחטא האדם ויעשה תשובה".

מזמור ק"ג תואם את דברי ר' יוחנן אלו, ומשתמש ב- י"ג מידות לבסס עניין סליחת עוונות. וגם למדרש המובא יש רמז במזמור: "ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו" (א) - קודם שיחטא האדם. "ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו, הסלח לכל עונכי" (ב-ג) - לאחר שיחטא האדם ויעשה תשובה.

בסיכום, יש במזמור מידות המובאות במפורש, יש מידות המובאות במהופך, ויתר המידות מובאות במרומז בלבד. כל המידות שעניינן רחמים - מובאות במפורש או ברמז ברור. והמידות שעניינן דין - מובאות אם במהופך, ואם ברמז רחוק, תוך מתן משמעות שכולה רחמים.

אם מזמור ק"ג עניינו שלוש עשרה המידות, אשר נאמרו למשה ביום הכיפורים הראשון, ואשר אנו מרבים לאמרן בכל יום כיפורים, לא ייפלא שמזמור זה נבחר כשיר של יום ליום הכיפורים. במזמור זה מוצא האדם נחמה ביום בו הוא חוזר וזוכר את כל חטאיו, מתודה עליהם, ושב בלב שלם: אני הוא קודם שיחטא האדם, ואני הוא לאחר שיחטא האדם ויעשה תשובה.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר דעת