מתוך הצרות הקשות קורא המשורר לעונש ונקמה: "וְהָשֵׁב לִשְׁכֵנֵינוּ שִׁבְעָתַיִם אֶל חֵיקָם חֶרְפָּתָם אֲשֶׁר חֵרְפוּךָ אֲדֹנָי" (יב). מה פשר הביטוי 'שבעתיים אל חיקם'? ולְמָה מדומה פגיעתם של הגויים בישראל?

 

במזמור שלפנינו מסופר על גויים שבאו להשמיד את ישראל, זאת לפי התיאורים של המצב הנורא, ההשפלה הגדולה של עם ישראל, וההתייחסות לירושלים ונראה שיש פה תיאור של חורבן המקדש. מתוך הקריאה לעזרה קורא המשורר לעונש ונקמה: "וְהָשֵׁב לִשְׁכֵנֵינוּ שִׁבְעָתַיִם אֶל חֵיקָם חֶרְפָּתָם אֲשֶׁר חֵרְפוּךָ אֲדֹנָי" (יב). 

כדי להבין את העונש ננתח את המשמעות של כמה מהמילים:

"שבעתים" - חיפוש בתנ"ך מראה שביטוי זה משמש לתיאור נקמה כפולה ומכופלת, בעיקר על הפרת ברית, כגון אצל קין - "כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם" (בראשית ד', טו) או בפרשת הקללות - "וְהִכֵּיתִי אֶתְכֶם גַּם אָנִי שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם" (ויקרא כ"ו, כד). ניתן לראות פה שכמו בברית שה' כרת עם קין, כך גם לגבי הברית שכרת עִם עם ישראל - מי שפוגע בבן בריתו יפגע שבעתיים.

"חיקם" - מהו החיק? בדברים י"ג אנו מוצאים את הביטוי: "אֵשֶׁת חֵיקֶךָ", ובמלכים א ג' את התיאור: "וַתַּשְׁכִּיבֵהוּ בְּחֵיקָהּ וְאֶת בְּנָהּ הַמֵּת הִשְׁכִּיבָה בְחֵיקִי". נראה אם כן שהחיק הוא אזור הנשיאה של האדם, בין היד לחזה, בו הוא חובק את היקר לו. במקרה שלנו - החיק יכול לתאר את הקרבה של ה' לישראל, ובהפרתה מביאים הגויים על עצמם עונש אל חיקם שלהם.

בהקשר זה קיים מקור נוסף עם שימוש דומה בשתי מילים אלו: "הֲיַחְתֶּה אִישׁ אֵשׁ בְּחֵיקוֹ וּבְגָדָיו לֹא תִשָּׂרַפְנָה אִם יְהַלֵּךְ אִישׁ עַל הַגֶּחָלִים וְרַגְלָיו לֹא תִכָּוֶינָה: כֵּן הַבָּא אֶל אֵשֶׁת רֵעֵהוּ לֹא יִנָּקֶה כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהּ: לֹא יָבוּזוּ לַגַּנָּב כִּי יִגְנוֹב לְמַלֵּא נַפְשׁוֹ כִּי יִרְעָב: וְנִמְצָא יְשַׁלֵּם שִׁבְעָתָיִם אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ יִתֵּן: נֹאֵף אִשָּׁה חֲסַר לֵב מַשְׁחִית נַפְשׁוֹ הוּא יַעֲשֶׂנָּה: נֶגַע וְקָלוֹן יִמְצָא וְחֶרְפָּתוֹ לֹא תִמָּחֶה" (משלי ו', כז- לג)

בפסוקים אלו במשלי יש תוכחה על ניאוף ותיאור הרעות שיבואו על המנאף. בהקשר זה ניתן לומר שפגיעת הגויים בבית המקדש דומה לפגיעה של ניאוף, חילול הברית בין איש לאשתו - בין ה' לישראל. לכן גם עונשם של הגויים יחזור אל חיקם - מידה כנגד מידה - בנקמת שבעתיים, נקמת ברית.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד תנ"ך בידי הנוער