בעוד החלק הראשון של הספר התמודד בעיקר עם הקיום בגולה, החלק השני מבקש לדעת את התשובה לשאלת מיליון הדולר: מתי תסתיים הגולה ותבוא הגאולה?

 

פרק ז' פותח את חלקו השני של ספר דניאל: חלק החזיונות. בחלק זה החזיונות הם של דניאל עצמו, לא חלומותיו של נבוכדנאצר או הכתובת המסתורית על הקיר בארמון בלשאצר. והפתרונות נמסרים לדניאל על ידי דמויות חדשות בספרנו: מלאכים.

מבחינה כרונולוגית אנחנו שבים לתקופת האימפריה הבבלית, לשנה הראשונה של מלכות בלשאצר. הנושא של החזיונות הוא למעשה הנושא של הספר כולו: הגולה והגאולה. בעוד החלק הראשון של הספר התמודד בעיקר עם הקיום בגולה, חלק החזיונות מבקש את התשובה לשאלת מיליון הדולר: מתי תסתיים הגולה ותבוא הגאולה? חזונו הראשון של דניאל, שמבהיל ומטלטל אותו, בונה את המסגרת ההיסטורית הכללית - ארבע מלכויות עתידות למלוך ורק אחר כך תבוא הגאולה.

מסגרת זו כבר מוכרת לנו. עוד בראשית הספר, בחלום הנשכח של נבוכדנאצר (פרק ב'), דובר על ארבע מלכויות שישלטו בעולם, ושהגאולה תבוא אחרי המלכות הרביעית. בשני החלומות המלכות הרביעית היא הנוראה ביותר, מלכות הברזל, הכותשת ורומסת את כל שנקרה בדרכה.

גם הגורם לנפילתה של המלכות הרביעית מוכר לנו. יהירותו של נבוכדנאצר גרמה לסילוקו הזמני מהמלכות. שחצנותו של בלשאצר גרמה לנפילת בבל. המלכות הרביעית שתטיח דברים כלפי מעלה, תשתחץ בדבריה ותפגע בקדושי עליון, תגרום להתערבותו של "עתיק יומין", ולאובדן והשמדה מוחלטים של השליט הנורא של המלכות הרביעית.

זהותה של המלכות הרביעית תתגלה לנו בפרק הבא.

באדיבות אתר 929