הכתוב מדגיש כי מעת משיחתו של דוד החלה רוח ה' לצלוח עליו ואילו רוח רעה החלה מבעתת את שאול המלך. מה פשר העניין ומה משמעותו הפנימית?

 

ה' מבקש משמואל ללכת למשוח אדם אחר למלך במקום שאול המלך הראשון של ישראל. לאחר מספר ניסיונות למציאת המלך מצביע ה' על המלך הנבחר הלוא הוא דוד. שמואל לוקח את קרן השמן ומושח אותו בקרב אחיו. הנביא מעיד כי מאותו היום ומעלה "ותצלח רוח ה' אל דוד" (יג).

במקביל לכך נאמר כי "ורוח ה' סרה מעם שאול ובעתתו רוח רעה מאת ה'" (יד). מה פשר התחלפות הרוחות הזאת בין דוד לשאול?

נראה כי הנביא מראה לנו שהקב"ה החליט כי מלכותו של שאול באה לקיצה ובמקומה מתחילה מלכות דוד. אין מלכות נוגעת בחברתה ועל כן רוח ה' יכולה לשכון רק על אחד מהם. מששכנה על דוד נלקחה מעם שאול.

אולם, ישנה דרך ביניים והיא שדוד יהיה המשרת של שאול כל עוד הוא חי. כך ניתן יהיה להעמיד את מלכות שאול בזמן הביניים ולא לקצר את חייו על מנת שתתחיל מלכות דוד. משום כך נתקף שאול ברוח רעה מאת ה' שתיקונה יבוא דווקא על ידי דוד שהוא יודע נגן ומסלק באמצעות ניגוניו את הרוח הרעה מעם שאול.

שאול, לא מבין את אשר נדרש ממנו באותה תקופה והוא מבקש מספר פעמים לפגוע פיזית בדוד באמצעות חניתו ובדרכים נוספות (פרקים י"ח-י"ט). כך הוא מקצר לעצמו במו ידיו את תקופת מלכותו ונותנה לרעהו הטוב ממנו הלוא הוא דוד.