"כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרוֹשׁ אֶת תּוֹרַת ה' וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק וּמִשְׁפָּט" (עזרא ז', י)

 

תוספתא מסכת סנהדרין (צוקרמאנדל) פרק ד'

ר' יוסי אומר: ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו אילמלא קידמו משה.

נאמרה במשה 'עלייה' ונאמרה בעזרא 'עלייה' - נאמרה במשה 'עלייה' שנאמר: "ומשה עלה אל האלהים" (שמות י"ט, ג) נאמרה בעזרא 'עלייה': "הוא עזרא עלה מבבל" (עזרא ז', ו). מה 'עלייה' האמורה במשה למד תורה לישראל שנאמר: "ואתי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חקים ומשפטים" (דברים ד', יד) אף 'עלייה' האמורה בעזרא למד תורה בישראל שנאמר: "כי עזרא הכין [את] לבבו לדרוש [ב] (את) תורת ה' ולעשות וללמד בישראל חוק ומשפט" (עזרא ז', י).

אף הוא ניתן בידיו כתב ולשון שנאמר: "וכתב הנשתוון כתוב ארמית ומתורגם ארמית" (שם ד', ו) מה תורגמו ארמית אף כתבו ארמית ואומר "ולא כהלין כתבא למיקרי ופישרה להחוואה למלכא" [= ולא יכולים לקרוא את הכתב ולהודיע את פתרונו למלך] (דניאל ה', ח) - מלמד שבאותו היום ניתן. 

ואומר "וכתב לו את משנה התורה הזאת וגו'" (דברים י"ז, יח)- תורה עתידה להשתנות. ולמה נקרא שמה אשורי? על שום שעלה עמהן מאשור. רבי אומר: בכתב אשורי ניתנה תורה לישראל וכשחטאו נהפכה להן לרועץ וכשזכו בימי עזרא חזרה להן אשורית שנאמר "שובו לביצרון אסירי התקוה גם היום מגיד משנה אשיב לך" (זכריה ט', יב)

 

 

 

תוספתא - קובץ של ברייתות הלכתיות, אגדתיות וסיפורים מתקופת התנאים שלא נכללו במשנה שערך רבי יהודה הנשיא. על פי המסורת בתלמוד, היא נערכה על ידי רבי חייא ורבי אושעיא, אם כי יתכן שלא מדובר בתוספתא שלפנינו. התוספתא מסודרת על פי סדר המשנה ומביאה הרחבות, דעות חולקות ועוד למובא במשנה.