חלוקת הפרק: 
1. פס' א-ו: המלכת אבימלך
2. פס' ז-כא: משל יותם
3. פס' כב-נז: המחלוקת עם אבימלך ונפילתו  

כפי שניתן לשים לב סיפורו של אבימלך שונה משאר סיפורי השופטים בכך שלא מדובר על שופט מושיע הבא להציל את העם מידי משעבד. הסיפור הוא למעשה סיפור המשך לסיפור גדעון ומציג לפנינו את הסכנה שבמוסד המלוכה במיוחד כאשר מדובר על מלוכה כפויה ואלימה.

1. פס' א-ו: המלכת אבימלך  

א. יש להשוות את התנהלותו של אבימלך להתנהלותו של גדעון ביחס לדברים הבאים: הרצון למלוך (גדעון סירב), היחס לאחיו (גדעון התפייס עם בני אפרים) והיחס לעבודה זרה (שימו לב מנין לקח אבימלך כסף!).

ב. פס' ה – העובדה שאבימלך ראה באֶחָיו איום וכן דבריו לעיל בפס' ב מלמדים לכאורה על מתח שהיה קיים סביב נושא המלוכה כאשר היה ברור שמישהו מהמשפחה יהפוך להיות מנהיג או מלך לאחר גדעון. על פניו אין זה מפתיע לאור גינוני המלכות שמצאנו אצל גדעון בפרק ח'.

2. פס' ז-כא: משל יותם  

א. נאום יותם נחלק לשני חלקים: משל (פס' ז-טו) ונמשל (טז-כ).

ב. פס' ז-טו – באשר למשמעותו של המשל והקשר בינו לבין מעשיו של אבימלך, שימו לב בעיקר לניגוד שבין סירובם של עצי הפרי ובין הסכמתו של האטד ולמעשה הכפייה שהוא כופה את המציעים לקבל את מלכותו. בעוד שעצי הפרי מעלים שיקולים הקשורים להטבה לאחרים הרי שעץ האטד דואג לעצמו ולמעשה מאיים ואומר שאין הם יכולים עוד לחזור בהם.

ג. פס' ז – 'הר גריזים' – הר הברכה (דברים י"א, כט) הופך להיות הר הקללה (עיינו בקללה של יותם לקמן פס' כ).  

ד. פס' טז-כ – באשר לנמשל, ניתן לראות שהנושא העיקרי שלו הוא האם יש כאן עשיית חסד עם גדעון או בגידה בו. יותם מציג שתי אפשריות ניטרליות אם כי ברור מדבריו מהי התשובה הנכונה. בכל מקרה, המשל אינו בהכרח מקביל אחד לאחד לנמשל אלא הוא למעשה רקע סיפורי לתיאור ההשתלטות הכוחנית של אבימלך על המלוכה, מה שיאפשר אחרי כן לבקר את בעלי שכם על בגידתם בגדעון.

3. פס' כב-נז: המחלוקת עם אבימלך ונפילתו  

א. הכתוב מתאר לפנינו אירועים שונים הקשורים למאבק בין בעלי שכם ובין אבימלך (מאבק אחד בפסוקים כו-מא ומאבק שני בפסוקים מב-מט. פסוק כה מתאר באופן כללי את ההתנכלויות של בעלי שכם). מהפסוקים מתברר שהם גירשו את אבימלך מהעיר והמלחמות מתרחשות מחוץ לעיר. מעשי אבימלך ונקמתו בתושבים כפי שמתואר בפסוקים מגשימים למעשה את קללת יותם על האש המתפשטת והורגת ללא הבחנה. כך מפורש גם בסוף הפרק. 

ב. פס' מו-מט – פסוקים אלו מתארים את המלחמה במגדל שכם. לא ברור האם המגדל הוא בתוך העיר וממילא זהו פרט בתוך התיאור הכללי שהובא בפסוקים לפני כן או שמא זהו מקום סמוך לעיר שכם. יש לשים לב שאבימלך מוצג כאן כלוחם חכם ובעל ניסיון. נראה שזה בא להבליט את המסר של הסיפור כאשר גם מלך שהוא לוחם טוב יכול להיות מאוד בעייתי.

ג. פס' נ-נד – מסתבר שתושביה של תבץ (המזוהה עם העיר תובס, 15 ק"מ צפונית מזרחית לשכם) היו שותפים לאנשי שכם בהתנכלויות לאבימלך.