ממצאים ארכאולוגים שנמצאו בערים שונות בשפלת יהודה המוזכרות בנבואתו של מיכה אכן תואמים את ימי פועלו של הנביא מיכה במאה השמינית לפנה"ס.

 

הנביא מיכה המורשתי מנבא ממקום מושבו בשפלת יהודה, ומפליא לתאר בנבואתו הראשונה את ערי הסביבה שאִתן הייתה לו היכרות גאוגרפית מובהקת ושעל עתידן הקרוב וההרסני הוא מנבא: מרשה, מורשת גת, לכיש, עדולם ואחרות. משמו המורשתי ניתן לגזור את מקום הולדתו ומושבו.

שתי ערים סמוכות זו לזו, נושאות את השם 'מרשה' או 'מורשת' ועל כן אין זה ברור מאיזו עיר הנביא מיכה. מרשה, הסמוכה לקיבוץ בית גוברין היום, מוכרת היטב בשם זה מכתובת מהתקופה ההלניסטית שנמצאה במקום. מורשת גת, המזוהה במחקר עם תל גודד, מצויה כארבעה ק"מ מצפון לעיר מרשה. בשתי הערים נחשפו ממצאים ארכאולוגים התואמים את ימי פועלו של הנביא מיכה במאה השמינית לפנה"ס.

חצי נבואתו מכוונים היטב אל העיר לכיש, הגדולה והחשובה בערים בשפלת יהודה, בה "נמצאו פשעי ישראל" (יג). העיר לכיש המקראית, תל לכיש, הייתה עיר מנהל מרכזית באזור, השנייה בחשיבותה לירושלים, ששיקפה את השלטון על כל גווניו. בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו ב-85 השנים האחרונות באתר, מצטיירת תמונה של עיר תוססת, עשירה, בה שכן אף ארמון מלכי יהודה.

לפעילות המנהלית עדויות ארכאולוגיות בולטות, בהן קנקנים מטיפוס "למלך" ששמשו לאיסוף מסים. קנקנים אלו נשאו על ידיותיהם טביעות חותם בכתב עברי קדום בהן נכתב "למלך", ושם עיר בה כנראה היו מחסני המלך: חברן, ממשת, זיף או שוכה.

בחפירות שנערכו לאחרונה בשער העיר נמצאה ידית ועליה שמו של פקיד בכיר מימיו של חזקיהו המלך, ושמו "לנחמ (נחום) עבדי" לצד קנקני "למלך" וקערות מכופפות להעמסת תבואה.

ברור, כי נבואתו אכן מתגשמת בשנת 701 לפנה"ס, עת הצבא האשורי, בהנהגתו של סנחריב, צר וכובש את העיר לכיש וערים נוספות בשפלת יהודה ומותיר אותן בחורבנן.

כתב: סער גנור – רשות העתיקות

באדיבות אתר 929