השבועה לאבות הנזכרת שלוש פעמים בפרקנו היא אותה שנאמרה בעקבות מעשה העקידה. באזכורים שונים של שבועה זו וגם בפרקנו מצינו את הביטוי "עקב" ויתכן שבכך רמזה התורה לנוכחותו של יעקב אבינו בעקידה. שמו של יעקב מורה על הליכתו בעקבות אבותיו אל כל המסרים של מעשה העקדה ואל השכר שבעקבותיו.

 

פרשת עקב איננה מדברת על יעקב אבינו. אולם, ייתכן שיש בה רמז ליעקב.
הזוהר הקדוש דורש את הפסוק האמור בעקידה - "וירא את המקום מרחוק" (בראשית כ"ב, ד) - על יעקב: "וירא את המקום - דא הוא יעקב, דכתיב 'ויקח מאבני המקום'" (זוהר בראשית קכ ע"א).
הזוהר תמה, כנראה, כיצד ייתכן שאירוע כה מרכזי בחיי עם ישראל כעקידת יצחק משותף רק לשניים מן האבות - לאברהם וליצחק - בעוד האב השלישי, יעקב, אינו שייך אליו. 
מדברי הזוהר עולה, שאברהם ההולך עם יצחק בנו לעקידה רואה מרחוק את יעקב העתיד לצאת ממנו, ומשם הוא שואב את כוחו למעשה הגדול.
ננסה להמשיך מעט את קו המחשבה של הזוהר. אחרי מעשה העקידה, הקב"ה נשבע לאברהם את שבועתו היחידה לאבות:     
"ויאמר - בי נשבעתי נאֻם ה'... כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים, וירש זרעך את שער אֹיביו: והתברכו בזרעך כל גויי הארץ עקב אשר שמעת בקֹלי" (בראשית, כ"ב, טז-יח).
הקב"ה יחזור על הדברים גם ליצחק, ובאותה לשון:     
"גור בארץ הזאת ואהיה עמך ואברכך... והקִמֹתי את השבֻעה אשר נשבעתי לאברהם אביך... עקב אשר שמע אברהם בקֹלי, וישמֹר משמרתי, מצותי חֻקותי ותורתי" (שם כ"ו, ג-ה)
ושוב במשנה התורה בפרשת עקב:     
"לא מרֻבכם מכל העמים חשק ה' בכם... כי מאהבת ה' אתכם ומשמרו את השבֻעה אשר נשבע לאבֹתיכם ... והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אֹתם - ושמר ה' א-לוהיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבֹתיך... על האדמה אשר נשבע לאבֹתיך לתת לך" (דברים ז', ז-יג)
השבועה הנזכרת בפסקה זו בפרשת עקב שלוש פעמים היא השבועה היחידה שנאמרה לאבות, זו שנאמרה בהר המוריה בעקבות מעשה העקידה. סגנון השבועה זהה בשלוש הפסקאות שהבאנו: בכולן השבועה היא עקב השמיעה בקול ה'.
אפשר שבכך נרמזה נוכחותו של יעקב בעקדה, והקב"ה שקראו יעקב - לא עשה זאת על שם האחיזה בעקב עשו, אלא בעיקר על שם הליכת יעקב בעקבות אבותיו אל כל המסרים של מעשה העקדה ואל השכר שבעקבותיו.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון