מה פשר סדר העניינים ההפוך שבמזמור? האם מזמורים ט' ו-י' הם ביסודם מזמור אחד? ומהי משמעות כותרת המזמור - "על מות לבן" (א)?

 

א. מכיוון שהמזמור ארוך ובו עניינים שונים כדאי לחלק את המזמור לחלקיו: 
פס' א – פתיחה
פס' ב-ז – הודיה אישית על אירוע שקרה/יקרה
פס' ח-יג – שבח כללי לה'
פס' יד-כא – בקשת המשורר להושעה

לפי סדר הפסוקים אפשר להבין שהמשורר בונה את המזמור בצורה הפוכה מהצורה שבה הדברים אמורים להתרחש. בהתחלה הוא מודה לה' על מה שעשה, למרות שלפי סוף המזמור ניתן להבין שה' עדיין לא עשה דבר. כך גם השבח הכללי שמגיע מיד לאחר ההודאה האישית היה אמור להיות ההקדמה להודאה האישית שנמצאת בתחילת המזמור. הבקשה שבסוף המזמור היא בעצם העניין המרכזי: המשורר מבקש מה' שיושיע אותו מהאויבים. ייתכן שהסדר ההפוך מעיד על כך שה' הושיע את המשורר בעבר וכעת הוא מבקש הושעה נוספת, כפי שכבר עשה ה' בעבר. או שמא סדר המזמור מהופך בכוונה כדי לפתוח בהודיה ובשבח לה' ולסיים בבקשה (כדרך שאנו מתפללים בה היום).

ב.  האם מזמורים ט' ו-י' הם מזמור אחד או שניים? יש כמה וכמה סיבות לחשוב שמדובר במזמור אחד: א. במזמור י' אין כותרת; ב. מזמור ט' ו-י' יוצרים אקרוסטיכון א"ב (מעט משובש, אבל עדיין אפשר לזהות את סדר הא"ב); ג. הנושא של שני המזמורים דומה מאוד ויש כמה לשונות דומים בשני המזמורים; ד. בתרגום השבעים מופיעים שני המזמורים כמזמור אחד.

אמנם יש גם סיבות לומר שמדובר בשני מזמורים נפרדים. במזמור י' כמעט ואין את תלונת המשורר על כך שהרשע רודף דווקא אותו, ושם נשמע שהרשע פוגע באנשים ישרים בכלל וחותר תחת הא-להים. כמו כן נשמע שמזמור ט' הוא מזמור יחיד ואילו מזמור י' הוא מזמור של ציבור. אך נראה שעל אף הטיעון הזה עדיף לומר ששני המזמורים יסודם במזמור אחד שחולק לשני מזמורים מסיבה טכנית (אורך המזמור) או מהותית (הפערים שבין המזמורים).

ג. למשמעות כותרת המזמור "על מות לבן" (א) – מי שמייחס את המזמור לדוד מבין שמדובר במזמור שקשור למוות של אחד מבני דוד (הבן של בת שבע, אמנון או אבשלום). אחרים דווקא רצו לומר שאולי יש כאן רמז לנבל הכרמלי (לבן ונבל בשיכול אותיות). נראה יותר ש"עלמות" זוהי מילה אחת שמשמעותה כלי נגינה ו"לבן" זהו אולי "נֵבֶל" בשיכול אותיות ("וזכריה ועזיאל... בנבלים על עלמות"; דברי הימים א ט"ו, כ). יש מי שפירש ל-בן ששמו של המשורר היה בן, או שהמזמור הושר לכבוד "בן". בכל מקרה אין בידינו תשובה חד משמעית למשמעות כותרת המזמור. (עוד ניתן להעמיק בפשר כותרת המזמור בפוסט מאת חנן פורת וכן בשיעורה של חביבה שפטר)