מדוע בחר הקב"ה להוכיח את בחירתו של אהרן לכהן הגדול על ידי הפיכת מטהו לעץ השקד? מה הן התכונות המיוחדות של עץ זה ומה הוא מסמל?

 

מדוע בוחר הקב"ה להוכיח את כהונתו של אהרן דווקא באמצעות השקד? נדמה כי ניתן למצוא לכך מספר סיבות.
במקרא מסמל השקד מהירות וחריצות, כפי שניתן למצוא בדברי הקב"ה אל ירמיהו:
"וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה. וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת כִּי שֹׁקֵד אֲנִי עַל דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ" (ירמיהו א', יא-יב).
רש"י על הפסוק מבאר כי השקד מסמל חריצות בשל העובדה שהוא פורח ראשון מכל עצי הפרי בארץ. ברם, על אף שהשקד ממהר לפרוח — הבשלתו היא איטית מאוד ונמשכת כשישה חודשים. הפער בין מהירות פריחתו של השקד ובין איטיות הבשלתו ייחדה אותו אף במשלים עממיים קדומים: "בני, אל תאץ כשקד השוקד להנץ ופריו יאכל לאחרונה..." (משלי אחיקר החכם).
ייתכן שהסיבה לבחירה של השקד על ידי הקב"ה בפרקנו קשורה לאיטיות הבשלתו, הואיל והבשלתו במהלך לילה בודד תעצים את גודל הנס.
סמליות נוספת הטמונה בעץ השקד קשורה למנורת המקדש. בתיאור המנורה נאמר: "וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ" (שמות כ"ה, לד). ייתכן שפריחת השקד במטהו של אהרן מסמלת כי הוא הראוי לכהן בקודש ולהדליק את נרות המערכה.
סמליות נוספת הטמונה בבחירת צמח זה דווקא, טמונה במינים השונים של השקד. ישנם שני מינים של שקד, האחד מר ורעיל והשני מתוק ואכיל. ייתכן שבאמצעות פריחת השקד רצה הקב"ה לרמוז כי המטה שבידי האדם אמנם מסמל שלטון ומעמד, אך השימוש בכוח השררה יכול להוביל לעשייה חיובית ולברכה כמו גם למוות ולדברים שליליים, בהתאם למה שעושה מי שאוחז בו.
מעבר לסמליות שסקרנו, נראה כי בימי הבית השני הפך השקד אף לסמל יהודי, כפי שניתן ללמוד ממטבעות יהודיים מאותה תקופה שעליהם מוטבע שקד הנושא פירות. ייתכן כי לוחמי המרד מצאו בשקד סמל בעל משמעות לאומית כיוון שהוא ביטא את השאיפה שמטה אהרן יפרח שוב ושהניצחון יבוא במהרה.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'פרשת דרכים: מבט ארכאולוגי וגאוגרפי בפרשיות השבוע' בהוצאת מגיד
לרכישת הספר