יושבי העיר שכם ממליכים עליהם את אבימלך ולבסוף הם נוחלים מפלה מידי אדונם. מדוע דווקא הם בחרו בו למנהיג ומה פשר המהלך ההיסטורי שארע בעירם?

 

עד כה לא נזכרה שכם בכל כיבושי יהושע וגם לא בימי השופטים. זה היה המקום בו נכרתה הברית של יהושע עם ראשי העם ושופטיו והזקנים אך לא מופיע שהיתה בה מלחמה. מעניין לגלות כי דווקא בני שכם הם שבחרו להמליך עליהם את אבימלך וסופם היה שאבימלך נלחם בהם, החריב את העיר והרג את יושביה המתבצרים בצריח על ידי שריפתו באש.

מה פשר המהלך ההיסטורי הזה? האם יש כאן סגירת חשבון היסטורית עם בני העיר שכם?

שכם נזכרת לראשונה בימי אברהם בעת שנכנס לארץ ישראל בבואו מחרן. כך גם יעקב בבואו מארם נכנס דרך העיר שכם וקונה בה חלקת שדה. שם באים בניו בברית עם יושבי העיר, בני החוי, למען יחזירו את דינה לאחר שטימאו אותה.

עם ביאת בני ישראל לארץ הם נכנסים דרך יריחו וממשיכים לאיזור שכם. שם מתקיים הטקס שבין הר גריזים להר עיבל, אך מעניין כפי שכבר ציינו כי לא נעשה כל קרב עם יושבי העיר הזאת.

דומה שיושבי שכם היו בקשרי שלום עם ישראל עוד מימי חמור בן שכם שחי בימי יעקב ולכן התירו להם ללכת בגבול ארצם מבלי לפתוח במלחמה נגדם. הם הרויחו מכך שישראל לא הורישו אותם מן הארץ ובשל כך נותרו במרכז ארץ ישראל.

ייתכן והקב"ה גלגל את הסיפור באופן כזה שאנשי שכם ימליכו עליהם את אבימלך והוא יכרית אותם מן העיר זאת על מנת לשים קץ לאותה הברית ולהוריש אותם מן הארץ ובכך להביא להשלמת כיבוש הארץ מידי עמי כנען.