יהושפט, כמו אסא, זוכה לנס בעקבות השענותו על ה' - עמון ומואב הורגים זה בזה והוא אינו צריך להלחם בהם. 'עמק הברכה' נדרש שמו על שם המאורע, ויתכן שהוא אותו 'עמק יהושפט' הנזכר בנבואת יואל.

 

הן יהושפט והן אסא אביו זכו לניסים במלחמותיהם עם האויבים שבאו עליהם, לאחר שנשענו על ה' וקראו לו להושיעם מצריהם. אסא רדף אחר הכושים והכה את "כל הערים סביבות גרר" (י"ד, יב-יג) ואילו יהושפט נפטר מן הרדיפה אחרי בני לוט וחבריהם, כי הם בעצמם היכו "איש ברעהו למשחית" (כג), ויהושפט מצא את כולם מתים: "והנם פגרים נופלים ארצה ואין פליטה" (כד). הנס היה כאן גלוי. ולפיכך זכו ממלכת יהודה בימיו: "ויהי פחד אלקים על כל ממלכות הארצות בשמעם כי נלחם ה' עם אויבי ישראל" (כט).

לאחר ההצלה נקהלו יהושפט והעם לעמק ברכה. אפשר שנקרא העמק גם תחילה כך, אם על שם בעליו, אם על שם המעיינות שהיה העמק משופע בהם, והכתוב כאן חוזר ודורש את השם על שם המאורע. משערים שהכוונה לעמק אל ערוב, המשופע במעיינות, וזכר השם 'ברכה' נשתמר בח'רבת בוריכות, היושבת בתוך העמק. ושמא ניתן לומר ש'עמק ברכה' הוא 'עמק יהושפט', הנזכר בנבואת יואל (יואל ד', ב;יב), הדורש אמנם את שם העמק על שם המאורע העתיד לבוא: "וקבצתי את כל הגוים והורדתים אל עמק יהושפט ונשפטתי עמם שם..." (שם), ועם זאת אפשר שרומז יואל גם למעשה יהושפט כאן, המשמש דוגמה למעשה שעוד ייעשה בעתיד.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך

מתוך תנך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר דברי הימים ב עמ' תשיח-תשיט, תשכג-תשכד