לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

הפרק פותח במראה חדש שבמרכזו תיאור ייחודי ומופלא של מנורת המקדש ולאחריו פירוש כללי של משמעות המראה (ד-י) ופירוש מפורט (יא-יד). מראה זה קשור קשר הדוק למראה הקודם, והמשמעות הסמלית של האבן ודמותו של זרובבל שנזכרו ברמז בפרק הקודם, מתפרשים כאן.

א. תיאורה של מנורת המקדש כאן שונה בכמה פרטים מתיאור מנורת המשכן (שמות כ"ה). עמדו על ייחודה של המנורה המתוארת כאן. מה מסמלת המנורה במקדש? (זכרו שבבית המקדש השני לא היה ארון). מי אחראי על תפעול המנורה במשכן ומי אחראי על המנורה במראה זכריה? חשבו - כיצד מתפרשת משמעות המראה לאור דברי ה' בפסוק ו? היעזרו בדברי רד"ק: 'כמו שראית מעשה המנורה נעשה מאליו בלא אדם עורך את הנרות ומציק בהם את השמן, כן יעשה בנין הבית בלא כח אדם אלא ברוח האל יתברך וברצונו'.

ב. אילו בעיות שניצבו בפני שבי ציון בבניית המקדש רמוזות בנבואה זו? ראו את פסוקים ז, י וראו גם את תיאור חנוכת המקדש בחגי. מהו המענה האלוקי לבעיות אלה (פסוק י)?

ג. החלק האחרון (יא-יד) קושר בין המראה בפרק ג' למראה בפרקנו. 'שני בני היצהר' מסמלים ככל הנראה את  זרובבל ויהושע, המשוחים שניהם בשמן. מה תפקידם 'כבני היצהר' בתוך מראה המנורה, ומה משמעותו הסמלית של הדבר? נסו להסביר זאת לאור דברי זכריה בהמשך הספר - ו',יג.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"