מסע שישק כוון באופן אישי כנגד ירבעם, ולכן ירבעם נאלץ לברוח לעבר הירדן המזרחי. מדוע המקרא אינו מזכיר זאת?

 

ירבעם בחר בשכם כעיר בירתו. אולם, מִשְכֶם יוצא ירבעם אל פנואל, ובונה אותה, כנראה כעיר בירה חדשה במקומה של שכם. פנואל נמצאת במרכז עבר הירדן המזרחי. מה ראה ירבעם לעזוב את עבר הירדן המערבי, שבו מצויים רוב שבטי ישראל שעליהם הוא מולך, ואת העיר שכם המצויה בנחלת שבטו, ולקבוע מושבו באופן זמני בעיר בירה חדשה המצויה במזרחה של הממלכה, הרחק ממרכזה?
בכמה מקומות נוספים בתנ"ך אנו מוצאים שמעברו של מלך מעיר בירה בעבר הירדן המערבי לעיר בירה (זמנית) בעבר הירדן המזרחי נעשה כמנוסה מאויב המאיים על שלטונו או על חייו. מסתבר אפוא, שגם ירבעם עזב את שכם לפנואל מתגרת ידו של כובש, שאיים על שלטונו בעבר הירדן המערבי. מי היה כובש זה?
בפרק יד מסופר על עליית שישק מלך מצרים על ירושלים בשנה החמישית לרחבעם (שהיא גם השנה החמישית לירבעם). מסע שישק לארץ ישראל הוא המאורע ההיסטורי הקדום ביותר המתואר במקרא והנזכר באופן מפורש גם במקור חוץ מקראי. כאשר חזר שישק לארצו, חקק כתובת זיכרון גדולה הכוללת רשימת שמות של עשרות יישובים שנכבשו במהלך מסעו בארץ ישראל. התמונה הגיאוגרפית העולה מרשימה זו היא כי מסע שישק כוּון בראש ובראשונה אל ממלכת ישראל (הצפונית). מדוע לא מספר המקרא על מסע שישק בממלכת ישראל ועל תוצאותיו? כיצד אפשר להסביר את המסע המלחמתי שעורך שישק כנגד ירבעם, שהיה בעבר בן חסותו?
מסתבר, שמסע שישק היה בין השאר מסע עונשין אישי נגד ירבעם, על כך שהעדיף את חובתו לעמו על פני נאמנותו לנותן חסותו המצרי לשעבר. לכן ירבעם נאלץ לברוח לעבר הירדן המזרחי והוא מקים את פנואל.
אפשר שכאן טמון ההסבר לשתיקתו של המקרא ביחס למסע שישק בארץ ישראל: התנהלותו של ירבעם שהביאה עליו את מסע שישק הייתה התנהלות ראויה, מתוך נאמנות לעמו, ועל כן אין המקרא חפץ להבליט מסע זה, ובוודאי שלא להציגו כעונש לירבעם על חטאותיו.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון