מנשה הוא בנו של חזקיהו, והוא מולך מיד אחריו, ובכל זאת יש פער אדיר בין מעשיו של מנשה למעשיו של חזקיהו. מהי הסיבה להבדל זה? מה גרם למנשה להתרחק מדרך אביו עד כדי כך?

 

מלכות מנשה מתוארת כתקופה קשה ואפלה מבחינה רוחנית. בניגוד לחזקיהו שתיקן את חטאי אחז אביו ועשה הישר בעיני ה', מנשה חטא ועשה "הָרַע בְּעֵינֵי ה' כְּתוֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ ה' מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (ב), ואף גרר את ממלכת יהודה לחטאים שהיו חמורים אף יותר מחטאי הגויים שישבו בארץ לפניהם: "וַיֶּתַע מְנַשֶּׁה אֶת־יְהוּדָה... לַעֲשׂוֹת רָע מִן־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְׁמִיד ה' מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (ט).

מה פשר המעבר החד כל כך בין חזקיהו למנשה? איך קורה שבן של מלך צדיק מאד מגיע לשפל דתי חמור שכזה?

כמובן, יש לזכור שלעולם אין ערובה להצלחה בחינוך הילדים. תמיד צריך לעמול ולהתפלל ולהבין שלא תמיד יש להורים יכולת להתמודד עם כל ההשפעות שיש על הילדים.

יחד עם זאת, נראה כי אחת הסיבות האפשריות לשינוי שחל אצל מנשה היא גילו הצעיר של מנשה בעת שהתייתם מחזקיהו אביו. אם נתבונן במלכים נוספים שהיו שונים מאד מאבותיהם, נגלה שהמכנה המשותף להם הוא שמסיבות שונות, לא חונכו על ידי אביהם, ואצל רובם, כמו אצל מנשה, אביהם נפטר כשהיו צעירים ולא הספיק להשפיע כראוי על דרכם. כך ניתן להסביר את הניגוד בין יואש לחזקיהו, בין חזקיהו לאחז, ובין יאשיהו לאמון ולמנשה, וכך גם אצל מנשה וחזקיהו. 

מנשה מולך כשהוא בן שתים עשרה שנים בלבד. אמנם הוא מבוגר יותר ממה שהיו יואש ויאשיהו כשהתייתמו ועלו על כס המלוכה, ובכל זאת, בגיל זה האדם עודנו צעיר, אינו בשל עדיין, וכוחות זרים יכולים להשפיע עליו בקלות. כנראה שחסרונו של חזקיהו אביו בשנים משמעותיות אלה, בהן מתעצב האדם, איפשר לכוחות שליליים להשפיע על מנשה ולגרום להתדרדרותו.

 

סוכם ע"י צוות אתר התנך מתוך שיעור באדיבות ישיבת ברכת משה מעלה אדומים

לשמיעת השיעור המלא