חכמים ראו במלחמת סנחריב מלחמה נגד ה' - בתחילה הוא רוצה להחריב את המקדש, ביתו של ה' על הארץ, ולאחר מכן לעבור לכיבוש המקום האמיתי שבו הוא נמצא - השמיים.

 

תופעת הפסוקים הכפולים במקרא מוכרת לחכמים, ופעמים רבות הם מנסים לתת לכך משמעות. כך גם בפרק שלנו. בספר מלכים ב פרק י"ט אומר הפסוק: "בְּיַד מַלְאָכֶיךָ חֵרַפְתָּ אֲדֹנָי וַתֹּאמֶר ברכב [בְּרֹב] רִכְבִּי אֲנִי עָלִיתִי מְרוֹם הָרִים יַרְכְּתֵי לְבָנוֹן וְאֶכְרֹת קוֹמַת אֲרָזָיו מִבְחוֹר בְּרֹשָׁיו וְאָבוֹאָה מְלוֹן קִצֹּה יַעַר כַּרְמִלּוֹ" (כג). ולעומתו בפרקנו בישעיהו הפסוק מסתיים במילים: "...וְאָבוֹא מְרוֹם קִצּוֹ יַעַר כַּרְמִלּוֹ" (כד).

המדרש שם את לבו להבדל בסוף הפסוק בין 'ואבואה מלון' או 'ואבוא מרום' ומנסה לתת לשני התיאורים משמעות בדבריו של סנחריב ההולך להחריב את ירושלים:

רבי חנינא בר פפא רמי: כתיב "מרום קצו", וכתיב "מלון קצו".
אמר אותו רשע: בתחלה אחריב דירה של מטה,
ואחר כך אחריב דירה של מעלה (בבלי סנהדרין צד עמ' ב).

ר' חנינא שם את לבו לכך שבספר מלכים סנחריב מתואר כרוצה להגיע למלון, ואילו בישעיה הוא מתואר כרוצה להגיע למרום. הוא מסביר זאת כתהליך בכיבוש סנחריב. ראשית הוא רוצה להחריב את בית המקדש - מקום מגוריו של האל על הארץ (מלון). ואחר הוא יעבור לכיבוש המגורים האמתיים שלו ב'דירה של מעלה' בשמיים (מרום).

חכמים ראו במהלכים המדיניים של מלכי האזור מלחמות דת. כיבושו של סנחריב אינו מוכוון כנגד ממלכת יהודה המורדת, אלא כנגד האל שבו הם מאמינים. הכיבוש של ירושלים הוא רק שלב אחד במלחמת דת, שמטרתו היא להביס את הא-לוהים שבשמים. וכל זה הובן משתי אותיות שהוחלפו.

באדיבות אתר 929