"הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי" (שמות כ"ג, כ)

"וַיְהִי בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ הֲלָנוּ אַתָּה אִם לְצָרֵינוּ. וַיֹּאמֶר לֹא כִּי אֲנִי שַׂר צְבָא ה' עַתָּה בָאתִי" (יהושע ה', יג-יד)

 

רמב"ן שמות כ"ג, כ:

הנה אנכי שולח מלאך לפניך - כאן נתבשרו שעתידין לחטוא [בחטא העגל] ושכינה אומרת "כי לא אעלה בקרבך" (שמות ל"ג, ג)... לשון רש"י. ...
ויש לשאול שהרי הגזרה ההיא לא נתקיימה, שהקב"ה אמר לו "ושלחתי לפניך מלאך... כי לא אעלה בקרבך" (שם, ב-ג), ומשה בקש עליה רחמים ואמר "אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה" (שם, טו)... ונתרצה לו הקדוש ברוך הוא ואמר לו "גם את הדבר הזה אשר דברת אעשה" (שם, יז)?

והתשובה לפי הדעת הזאת, כי הגזרה ההיא לא נתקיימה עם משה בימיו... אבל לאחר מיתתו של משה רבינו שלח להם מלאך, וזה שאמר הכתוב: "ויהי בהיות יהושע ביריחו וישא עיניו וירא והנה איש עומד לנגדו וחרבו שלופה בידו ויאמר לו הלנו אתה אם לצרנו, ויאמר לא כי אני שר צבא ה' עתה באתי" (יהושע ה', יג-יד). ושם תראה ששאלו יהושע "מה אדוני מדבר אל עבדו" (שם, יד), ולא צוה דבר שנגלה אליו בעבורו, אלא שאמר לו "של נעלך מעל רגליך [רגלך]" (שם, טו), ולא בירר למה בא. אבל היתה המראה להודיע אותו כי מעתה יהיה מלאך שלוח לפניהם לצבא בבאם במלחמה. וזהו שאמר "עתה באתי" (שם, יד)... וכיון שמת משה חזר אותו השר למקומו, שכן יהושע רואה אותו, שנאמר "ויהי בהיות יהושע ביריחו... ויאמר לא כי אני שר צבא ה' עתה באתי" (שם, יג-יד), לכך נאמר "הנה אנכי שולח מלאך" (שמות כ"ג, כ).

 

 

 

רמב"ן - רבי משה בן נחמן, נולד בגירונה שבספרד בשנת 1194 ונפטר בארץ ישראל בשנת 1270. שלט בכל מקצועות התורה, וחיבוריו כוללים פירושים לגמרא ולתנ"ך, פסקי הלכה ותשובות, ואף חיבורים בחכמת הקבלה ובמחשבת ישראל. כתב השגות על ספר המצוות של הרמב"ם. בגיל 73 עלה הרמב"ן לארץ ישראל, ביקר בירושלים ובחברון. חי ונפטר בעכו.