מי הרג את יהורם מלך ישראל ואת אחזיהו מלך יהודה? מה מסופר על כך בתנ"ך ומה כתוב בכתובת של חזאל בדן?

 

בספר מלכים מסופר על מותם של יהורם ואחזיהו: "וְיֵהוּא מִלֵּא יָדו בַקֶּשֶׁת וַיַּךְ אֶת יְהורָם בֵּין זְרעָיו וַיֵּצֵא הַחֵצִי מִלִּבּו... וַאֲחַזְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה רָאָה וַיָּנָס... וַיִּרְדּף אַחֲרָיו יֵהוּא וַיּאמֶר גַּם אתו הַכֻּהוּ... וַיָּנָס מְגִדּו וַיָּמָת שָׁם" (מלכים ב ט', כד-כז). מפסוקים אלה נראה שיהוא הרג את יהורם ואחזיהו. 

בספר דברי הימים מתואר הדבר בצורה ברורה יותר: "וּמֵאֱלֹקים הָיְתָה תְּבוּסַת אֲחַזְיָהוּ לָבוֹא אֶל-יוֹרָם וּבְבֹאוֹ יָצָא עִם-יְהוֹרָם אֶל-יֵהוּא בֶן-נִמְשִׁי אֲשֶׁר מְשָׁחוֹ ה' לְהַכְרִית אֶת-בֵּית אַחְאָב: וַיְהִי כְּהִשָּׁפֵט יֵהוּא עִם-בֵּית אַחְאָב וַיִּמְצָא אֶת-שָׂרֵי יְהוּדָה וּבְנֵי אֲחֵי אֲחַזְיָהוּ מְשָׁרְתִים לַאֲחַזְיָהוּ וַיַּהַרְגֵם: וַיְבַקֵּשׁ אֶת-אֲחַזְיָהוּ וַיִּלְכְּדֻהוּ וְהוּא מִתְחַבֵּא בְשֹׁמְרוֹן וַיְבִאֻהוּ אֶל-יֵהוּא וַיְמִתֻהוּ וַיִּקְבְּרֻהוּ" (דברי הימים ב כ"ב, ז-ט).

מדברים אלו ברור כי יהורם ואחזיהו הומתו בידי יהוא. מאידך, בכתובת שבדן מתפאר חזאל, לכאורה, כי הוא הרגם: "קתלת אית יהורם בר אחאב מלך ישראל וקתלת אית אחזיהו מלך ביתדוד". (הרגתי את יהורם בן אחאב מלך ישראל והרגתי את אחזיהו מלך בית דוד). מי אם כן הרג את המלכים, יהוא או חזאל?

בסתירה זו שבין כתובת חזאל למקרא, יש המעדיפים את גירסתו של חזאל על פני האמור במקרא. וטוענים כי ספר מלכים מעוניין לפאר ולהגדיל את חלקו של יהוא בהיסטוריה, משום התיקונים הדתיים שלו, ומוכן לייחס ליהוא את הריגת יהורם ואחזיהו, אף על פי שהמעשה היה מעשה חזאל.

חוקרים אחרים מעדיפים את גירסת המקרא, ולדעתם חזאל התפאר במעשים שלא עשה, כפי שמצוי בכתובות קדומות.

אולם עיון בכתובת עצמה מראה כי המשפט המדבר על הריגת אחזיהו הוא פגום: "וקתל... יהו", והושלם ל"קתלת אית אחזיהו" - הרגתי את אחזיהו. אך השלמה זו אינה הכרחית. ניתן להשלים אחרת.

אם כך, ה'סתירה' בין ספר מלכים לכתובת חזאל היא סתירה מדומה, משום שהקביעה כי חזאל מעיד כי הוא שהרג את יהורם ואחזיהו, בניגוד לאמור במקרא, לא מסתמכת על נוסח הכתובת המצויה בידינו, אלא על השלמתה בידי מפרסמיה. השלמה זו, לא רק שאינה הכרחית, אלא קרוב לודאי שגויה. כלומר, כנראה שחזאל לא טוען שהרג את יהורם ואחזיהו.

מאידך, מה שכן נוכל לומר בוודאות הוא, כי חזאל מספר שאחזיהו (וכפי הנראה גם יהורם) לא מת על מיטתו אלא נהרג, בדיוק כפי הכתוב במקרא. 

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא מתוך אתר דעת