מי את מלכת השמים ומה מצאו בך אנשי יהודה?

 

"מלכת השמים" מוזכרת פעמיים בספר ירמיהו. בפעם הראשונה בפרק ז': "הַאֵינְךָ רֹאֶה מָה הֵמָּה עֹשִׂים בְּעָרֵי יְהוּדָהְ... וְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם" ובפעם השנייה בפרקנו: "כִּי עָשֹׂה נַעֲשֶׂה אֶת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר יָצָא מִפִּינוּ לְקַטֵּר לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּיךְ לָהּ נְסָכִים כַּאֲשֶׁר עָשִׂינוּ אֲנַחְנוּ וַאֲבֹתֵינוּ... וַנִּשְׂבַּע לֶחֶם וַנִּהְיֶה טוֹבִים, וְרָעָה לֹא רָאִינוּ" (מ"ד, יז)

מיהי מלכת השמים ומדוע עם ישראל עובדים אותה? ישנן שתי סברות לגבי זהותה של מלכת השמים. האפשרות הראשונה היא לראות במלכת השמים כינוי לעבודת אלילים כללית שקשורה לעבודת צבא השמים, כפי שמופיע בתורה (דברים ד', יט). האפשרות האחרת שמוכרת היא לראות במלכת השמים אלה ספציפית, שהיא אשתר, אלת האהבה והפריון המסופוטמית.

במסופוטמיה תפסה אשתר מקום חשוב במיתוסים ובסיפורי העם. באכדית מכונה האלה אשתר "מלכת השמים" או "נסיכת השמים", ולא רק זה, אלא שסמלה של האלה אשתר הוא כוכב נוגה, וכנראה שאותם "כַּוָּנִים" שעושות נשות יהודה למלכת השמים הם בצק בצורת כוכב. מסתבר שבתקופת מנשה בן חזקיהו פולחן האלה אשתר התחזק והפך להיות פולחן חשוב ביהודה.

ואם נשאל כמה חשובה האלה אשתר לאנשי יהודה, נענה שבפרקנו העם תולים את החורבן בהפסקת הפולחן לאלה אשתר. לאמור, לדעתם דווקא עבודת ה' היא זו שהובילה לחורבן. ולהבנתם, אם הם היו ממשיכים לעבוד את אשתר, כנראה שירושלים לא הייתה נחרבת.