שאר ישוב, בנו של ישעיהו המתלווה אליו לאחז, מרמז על האפשרויות העומדות בפניו - להכין את הקרקע לתשובת שארית ישראל לה', או לשאת בתוצאה של גלות שתשוב לארץ רק מאוחר יותר.

 

'וַיֹּאמֶר ה' אֶל־יְשַׁעְיָהוּ צֵא־נָא לִקְרַאת אָחָז אַתָּה וּשְׁאָר יָשׁוּב בְּנֶךָ' (ג)

פשר השם שאר ישוב אינו ברור. בניגוד לבניו האחרים של ישעיהו, לא מופיע כל נימוק או הסבר מפורש לשם זה. נראה כי מדובר על שארית כלשהי שתשוב. אך איזו שארית ולאן תשוב?

השימושים במילה 'שאר' בנבואות הקרובות להופעתו של שאר ישוב משתנות בתשובתם לשאלות אלו:

האזכור הראשון הוא בפרק י', כ- כא: " וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא לֹא־יוֹסִיף עוֹד שְׁאָר יִשְׂרָאֵל וּפְלֵיטַת בֵּית־יַעֲקֹב לְהִשָּׁעֵן עַל־מַכֵּהוּ וְנִשְׁעַן עַל־ה' קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל בֶּאֱמֶת׃ שְׁאָר יָשׁוּב שְׁאָר יַעֲקֹב אֶל־אֵל גִּבּוֹר׃". בנבואה זו נראה כי ה-"שאר" הוא האנשים שישארו בארץ לאחר החורבן האשורי ותשובתם תהיה חזרה בתשובה אל ה' ותיקון דרכיהם.

אולם בהמשך אותה חטיבת נבואות, בפרק י"א, מובאת נבואה נוספת בה מופיעה המילה 'שאר': "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יוֹסִיף אֲדֹנָי שֵׁנִית יָדוֹ לִקְנוֹת אֶת־שְׁאָר עַמּוֹ אֲשֶׁר יִשָּׁאֵר מֵאַשּׁוּר ... וְנָשָׂא נֵס לַגּוֹיִם וְאָסַף נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל וּנְפֻצוֹת יְהוּדָה יְקַבֵּץ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ׃" (י"א, יא-יב). לפי הפסוקים הללו, השם שאר ישוב מכוון לשארית הגולים, שישובו לארץ ישראל ויגאלו. 

נראה אם כן שהשם הוא דו משמעי ומכוון לשני הפירושים: עיקר נבואת ישעיהו בפרק זה ובהמשכו מדבר על חורבן אפרים וארם, אולם מה יעלה בגורל ממלכת יהודה? אם אחז יקשיב לדברי ישעיהו ויאמין בה', אזי השארית שתישאר בארץ תחזור בתשובה. ואם אחז לא יאמין לדבר ה', אז שארית יהודה תהיה בגלות יחד עם שאר ישראל, ותחזור לארץ בעתיד.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער