כולנו נבראנו בצלם אלוקים, לכן המידות האלוקיות, כמו החסד והרחמים, טבועות בנו באופן בסיסי. מטרתנו היא לחשוף את התכונות הללו הנמצאות בתוכנו ולנצל אותן בדרך הטובה ביותר. 

 

"אַחֲרֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ וְאֹתוֹ תִירָאוּ וְאֶת מִצְוֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן" (ה).

חז"ל במסכת סוטה יד ע"א אומרים:
"ואמר רבי חמא ברבי חנינא, מאי דכתיב: "אחרי ה' אלהיכם תלכו" (דברים י"ג, ה), וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה? והלא כבר נאמר: "כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא" (שם ד', כד), אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה: מה הוא מלביש ערומים... אף אתה הלבש ערומים; הקב"ה ביקר חולים... אף אתה בקר חולים; הקב"ה ניחם אבלים... אף אתה נחם אבלים; הקב"ה קבר מתים... אף אתה קבור מתים".

מה משמעות המדרש?

ההסבר הפשוט במדרש הוא שאם הקב"ה פועל בחסד, קובר מתים ומבקר חולים, הרי שדברים אלו חשובים ומשמעותיים וגם עלינו לעסוק בהם.

אולם, ייתכן להבין את הדברים בעומק נוסף. הקב"ה ברא את האדם בצלם אלוקים. לכן, כיוון שאנו רואים שהקב"ה רחום, הרי שגם בתוכנו קיימת מידת הרחמנות. אם הקב"ה בעל חסד, אזי גם בנו ישנה מידה זו של חסד. אין כאן רק ניסיון לחיקוי של הקב"ה. מידת החסד טבועה בנו! לא צריכים אנו לחפש ממקור חיצוני את מידת החסד. מידת החסד נמצאת בכל אחד מאתנו. כולנו נבראנו בצלם אלוקים, באותן תכונות יסוד אלוקיות. מטרתנו היא לחשוף את התכונות הללו הנמצאות בתוכנו ולנצל אותן בדרך הטובה ביותר. 

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

באדיבות ישיבת ירוחם